اگر از بازیهای سوررئال و عجیب لذت میبرید، با نقد و بررسی بازی Karma: Incarnation 1، که تیم Gamingles برای مخاطبان گرامی تهیه کرده است، همراه شوید.
این عنوان توسط استودیو AuraLab توسعه داده شده و از طریق ناشر Other Kind Games روانه بازار شده است و بر روی پلتفورمهای متعددی از جمله PS4، Xbox One، Android، ویندوز، لینوکس و مکینتاش در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
استفاده از سبک هنری شبیه هنرمند معروف سالوادور دالی در طراحی گرافیکی این بازی، اولین ویژگی شاخصیاست که میتواند نظر بازیکن را به خود جلب کند. شخصیتهای عجیب و غریب و محیط عجیبتر این بازی، چیزهایی نیستند که به این راحتی از یاد مخاطب بروند.
شاید تصورش سخت باشد که یک بازی Point-n-click ماجراجویی، با فضایی تا این حد سوررئال، تصمیم بگیرد تا تمامی اطلاعات و روایت بازی را از طریق تصاویر و انیمیشن به بازیکن بدهد. با این حال در این عنوان شاهد پیادهسازی ماهرانه این کانسپت توسط سازندگان هستیم.
هرکدام از بخشهای بازی، حس و حال بصری متفاوتی را با استفاده از رنگبندیهای متنوع به بازیکن انتقال میدهد، این رویکرد باعث شده تا پس از حل کردن معماها و عبور از مرحلهای به مرحله دیگر، بازیکن با تنوع تصویری رو به رو شود که به نوبه خود لذتبخش است.
کارگردانی بازی یکی از نقاط قوت آن است که به سازندگان مجال توسعه دنیایی را میدهد که در آن همهچیز با زبان تصویر به بازیکن منتقل شود. البته اگر توقع دارید که در همان ابتدای مسیرتان در بازی از دنیای بازی و مناسبات آن چیزی دستگیرتان شود، باید توصیه کنم صبر را تمرین کنید!
تغییر جایگاه دوربین، زوم کردن به موقع، استفاده از انیمیشن های خطی و سیاه و سفید برای انتقال دادن دیالوگهای بین موجودات به بازیکن و نحوه قرارگرفتن اجزای صحنه در هر مرحله، جایی است که هنر کارگردان و طراح (یا طراحان) بازی را نشان میدهد.
در سینماتیکی که ابتدای بازی نشان داده میشود، دو موجود نورانی سفید و صورتی، با دو چشم عروسکی را میبینیم که به یکدیگر علاقهمند شده و دچار تغییر میشوند. در جریان این آشنایی، موجودی سیاه و شوم که به قوت کانسپت ظلم را تداعی میکند، آنها را دنبال کرده و موجود نورانی صورتی را میبلعد.
موجود سفید اما موفق میشود از دست نماد شر بگریزد و با کمک گرفتن از موجودی خداگونه، نحوه از بین بردن او را و آزاد کردن موجود صورتی که دلبند اوست پیدا میکند. خداگونه به شخصیت اصلی میگوید که باید در کالبد موجودات دیگر رفته و از طریق کنترل آنان، شر را شکست دهد. هدایت موجود سفید از جایی به دست بازیکن میافتد میشود که او عزم حرکت به سوی محقق کردن هدف خود را میکند.
داستان بازی آنقدر پرپیچ و خم و جالب و در عین حال غیرقابل تصور و عجیب است که از همان دقایق اول بازی مخاطب را کنجکاو میکند و با سؤالاتی که در ذهن او بوجود میآورد، در این کنجکاوی نگه میدارد.
همانگونه که از نام بازی پیداست، مفاهیم معنوی و عرفانی زیادی در بازی به کار برده شده که به ما این اجازه را میدهد تا فضا و نحوه روایت داستان را با مجموعه «کمدیهای کیهانی» از ایتالو کالوینو مقایسه کنیم، خصوصا اگر Intro بازی را با دقت نگاه کنید، به شدت تداعی کننده فضاسازی رماننویس صاحب سبک ایتالیاییاست. شخصیتهای انتزاعیای که با آنها رو به رو میشوید، هر کدام به نحوی خلق شدهاند که گویا درست از وسط کتاب «کمدیهای کیهانی» به درون بازی پرتاب شده اند.
گیمپلی بازی اما آنقدر که مخاطب در تجربه این ژانر توقع دارد چالش برانگیز نیست و معماها برای اینکه بازیکن سردرگم نشود، تا حد امکان سادهسازی شده اند. با اینحال توسعهدهنده نخواسته اجازه دهد که این موضوع باعث تقلیل بازی به یک رمان تصویری شود، بنابراین مکانیکی را در بازی گنجانده است که به بازیکن اجازه میدهد تا معماهای حاضر در یک محیط را با ترتیب و توالیهای متفاوت انجام دهد و البته، یک روش بهینه در هر محیط وجود دارد که یافتن آن قطعاً باعث میشود گل از گلتان بشکفد.
در بازی یک سیستم کارما نیز وجود دارد. بازیکن میتواند مسیر صلحطلبانه را در پیش گیرد و یا با راهحلهای خشونت آمیز، کارمای خود و روزگار موجودات دیگر را تیره کند و شاخ در بیاورد!
موسیقی بازی متناسب با فضای آن تغییر میکند و میتوان آن را حاصل تلفیق موسیقی الکترونیک و موسیقی فولکلور مردمان بومی قاره آمریکا دانست. یکی دیگر از نقاط قوت جدی این بازی موسیقی آن و هماهنگی فوقالعاده آن با محیط بازی است که بازیکن را با خود به قعر دنیای سوررئال خلق شده در بازی برده و او را در آن غوطه ور میکند.
کلام آخر
بازی Karma: Incarnation 1 فقط یک بازی نیست، بلکه یک اثر هنری تمام و کمال است که تجربه لذتبخش و به یادماندنی ای برای بازیکنان به ارمغان خواهد آورد. به شما پیشنهاد میکنم این عنوان را تجربه کرده و شاهد این مدعا باشید.
Verdict
Karma: Incarnation 1 is not just a game. It’s a full fledged art piece which creates an enjoyable and memorable experience for the players. We suggest you try this title out for yourself and find the truth of this claim.