نقد و بررسی Recompile

نقد و بررسی Recompile

بازی های موفق همیشه فرمول های مشخصی را برای برد هایشان دارند، در واقع اکثر این بازی ها و موفقیت هایشان حاصل تلاش بسیار و درک کامل از خواسته های مخاطبان خواهد بود، به بازی Minecraft نگاه کنید، یک عنوان مستقل که در اصل توسط یک نفر و نسخه های بعدی آن توسط چندین نفر ساخته شده و پر فروش ترین بازی تاریخ نیز لقب گرفته است، در Minecraft میتوان همه چیز ساخت، نه صرفا فقط هر وسیله ای، بلکه میتوان یک دنیا ساخت، میتوان تمام فرانچایز های محبوبمان را در آن پیدا کنیم، از دنیای جک گنجشکه، تا سرزمین بزرگ و وسیع بازی اسکایریم، تمامی این موارد تنها با چند فرمول ساده اما خلاقانه در بازی پیاده شده و ایده ناب سازنده آن بازی را بالاتر از عناوین بزرگ چند صد میلیون دلاری قرار داده است، اما تمامی این موارد برای این بو که ارزش داشتن شناخت کامل از مخاطبان را به شما بگویم، دقیقا تنها دلیلی که باعث عدم موفقیت بازی امروز ما خواهد بود، بازی به نام Recompile که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده و در خود همه چیز خواهد داشت، به جز شناخت از نیاز های مخاطبانش.

در Recompile شما وارد یک دنیای دیجیتالی خواهید شد، دنیایی که در آن نور های نئونی حکم خورشید را داشته و لیزر های عظیمی جانتان را تعقیب خواهند کرد، شما که بر خلاف خواسته ی خودتان وارد یک دنیای دیجیتالی شده اید حال باید بتوانید راه خروج از این دنیا را پیدا کرده و جانتان را در هر دو دنیا نجات دهید، البته اگر بتوانید، بازی تقریبا چیزی شبیه به عنوان موفق و بزرگ Limbo خواهد بود، البته فقط در سبک و ایده های داستان پردازی، اما همراه با دیالوگ هایی که استاد شما که در ابتدای ورود به دنیای بازی با او آشنا میشوید.

اما با این حال هنوز داستان بازی چیزی کم خواهد داشت، در بازی کلیشه های چندانی وجود ندارد، سیستم های دیجیتالی و دنیای آن برای روایت های داستانی جدید و تازه تر بسیار مناسب هستند، اما بازی هنوز نمیتواند که مخاطب را درگیر و همراه خود کند، هنوز هم هیچ یک از روایت های بازی هیجان من را به بالاترین حد خود نخواهد برد و پایان بندی آن مرا مجذوب خود نمیکند، این اولین کم و کاستی بازی خواهد بود، اینکه داستان هیچ ارتباطی با مخاطب برقرار نمیکند.

سیستم گیم پلی بازی نیز بسیار شلوغ و مملو از سبک های مختلف است، سازندگان بازی گویا بر این فکر بوده اند تا با قرار دادن المان ها و سبک های بی شمار مخاطب را بی نیاز کرده و آن ها را در یک تجربه کامل قرار دهند، درست است که در این امر موفق نخواهند شد، اما تلاش آن ها برای سرگرم کردن و به نوعی باب میل کردن بازی با خواسته های مخاطبانشان بسیار ارزشمند است، اما متاسفانه آن ها درک چندان درستی از این مساله و مخاطبان این سبک از بازی ها نداشته و در این امر چندان موفق نبوده اند.

وجود ترکیب های مختلف در بازی بسیار خوب است، اما هماهنگ بودن ترکیب ها بسیار مهم است، همه ی ما دوست داریم که در یک بازی آزادی عمل بالایی داشته و چندین کار را همزمان و به طور دلخواه خودمان انجام دهیم، اما این امر وقتی لذت بخش است که انجام هر کاری به کار دیگر درون بازی صدمه ای وارد نکند، برای مثال وجود تیراندازی سوم شخص در یک عنوان پلتفرمر سه بعدی بی نهایت عالی و جذاب است و به جز فرار از دست دشمنان به شما قابلیت انتخاب خواهد داد، انتخاب اینکه از آن ها فرار کرده و یا با آن ها مبارزه کنید، حتی اصلا با چه سلاحی مبارزه کنید.

اما این موضوع وقتی بد میشود که هنگام تیر اندازی در سیستم های پرش شما اختلال ایجاد شود، هنگام پرش توانایی تیر اندازی نداشته باشید، و این به معنی ترکیب نادرست دو سبک با یکدیگر است، سبک پلتفرمر وابسته به حرکات و کنترل بر روی آن هاست، کنترل پرش ها و زمان بندی ها، از طرف دیگر یک شوتر سوم شخص خوب با قابلیت های گان پلی خود شناخته میشود، حالا چه میشود اگر وقتی غرق در مبارزه هستید و هنگام پریدن از یک سطح به پایین پرت شوید، و یا برعکس هنگام پرش نتوانید از سلاح خود استفاده کنید؟

از این دست موارد در بازی زیاد خواهند بود، در واقع بازی هیچگاه نمیگذارد که حوصله شما سر رفته و یا تجربه آن تکراری شود، اما وجود مشکلات در ترکیب سطح ها و نبود آزادی عمل واقعی در بازی این تجربه کاملا متنوع را به طور کلی خراب خواهد کرد، اما در میان المان ها و سبک های بی شمار بازی، بهترین قسمت آن را المان های مترویدوانیایی بازی تشکیل خواهند داد، در واقع و به طور خلاصه باید بگویم که شما بیش از یک راه برای پیش روی در بازی و مراحل خواهید داشت و بسته به هر راهی که شما انتخاب میکنید، منابع، موانع و برخی از پایان ها و شروع های متفاوت تری را شاهد خواهید بود.

حرف آخر

عنوان Recompile از سبک های متنوع و جذابی ساخته و ترکیب شده است، تنوع و زیبایی در تمام قسمت های بازی موج خواهد زد، اما این بخاطر ترکیب های نادرست و اشتباهات سازندگان، بازی از یک عنوان بسیار عالی و فوق العاده تبدیل به یک بازی متوسط شده و پتانسیل بالا و فوق العاده اش را به راحتی هدر خواهد داد.

Verdict

Recompile title is made and combined from various and attractive styles, variety and beauty will wave in all parts of the game, but this is due to incorrect combinations and mistakes of the creators, the game has turned from a great title into a mediocre game. And will easily waste its high and extraordinary potential.

5

نقاط قوت

  • المان های مترویدوانیا فوق العاده
  • جلوه های تصویری ناب
  • متنوع بودن قسمت های مختلف بازی

نقاط ضعف

  • ترکیب اشتباه برخی از سبک ها
  • عدم وجود کنترل بر روی برخی از قسمت های مهم بازی
  • داستان نه چندان درگیر کننده
7 Графіка
5 Геймплэй
4 Музыка
4 Гісторыя