Strayed Lights اولین محصول استودیوی بازیسازی Embers است و به عنوان اولین ساخته خود، یک پایه قوی برای چیزهای بیشتر را ارائه می دهد که واقعا قابل توجه است. شما به عنوان موجودی از جنس نور، بازی را با بیدار شدن از خواب شروع می کنید و خود را در دنیایی زیبا و اسرارآمیز می یابید. طرفداران سری بازی های Ori بلافاصله متوجه شباهت ها در سبک بصری و رنگ های موجود این عنوان با بازی Strayed Light خواهند شد. این بازی اساساً هیچ چیز اصلی موجود در دیگر عناوین سبک اکنش و ماجرایی را در اختیار شما نمی گذارد: هیچ نوع راهنمایی، توضیح، صداپیشگی و حتی گفتگوی میان شخصیت ها در این بازی وجود ندارد. کات سین ها صداگذاری یا زیرنویس نمی شوند و دیالوگ میان شخصیت ها نیز وجود ندارد که بتوان در مورد آن صحبت کرد. شما به معنای واقعی کلمه فقط در مسیر خود در این دنیا قدم می زنید تا زمانی که به چیزی برسید که اساساً اولین مبارزه با مینی باس بازی است. در این مرحله انرژی درونی شما تقسیم می شود و به شما اجازه می دهد بین استفاده از انرژی آبی و نارنجی رنگ جابجا شوید. این ویژگی اشاره ای واضح به بازی آرکید Outland متعلق به کمپانی Housemarque است که در سال ۲۰۱۱ در سرویس Xbox Live منتشر شده بود. من بازی را تنها در یک بار اجرا طی ۱۰ ساعت به پایان رساندم، اما به دلیل اینکه چند بار در باس فایت ها شکست خوردم، بسیار طولانی تر از مدت زمان استاندارد زمانم را صرف کردم.
Strayed Lights یک بازی واقعا جالب برای سرگرمی و سپس نقد و بررسی است. تا حدی به دلیل اصرار بازی بر اینکه واقعاً چیز زیادی به شما نمی دهد و اگر وجود داشته باشد، راهنمایی است و به علاوه این که مدتی طول کشید تا متوجه شدم واقعاً این بازی در مورد چیست. راستش نمیدانستم در هر مرحلهای از داستان چه اتفاقی میافتد، چون هیچ توضیحی به شما داده نمی شود. من واقعاً سعی می کردم وظایفی را بر اساس دستاوردهای بازی انجام دهم و طی این مدت آنچه که متوجه می شدم در طول کات سینهای غیرقابل رد شدن بازی اتفاق میافتاد. بقیه را سعی کردم به معنای واقعی کلمه از روی وب سایت توسعه دهنده مطالعه کنم تا ببینم آنها چگونه بازی خود را توصیف می کنند.
«شما نور کوچک و در حال رشدی هستید که به دنبال تعالی است. سرزمینی از ویرانه های ماورایی و درختان درخشان را کاوش کنید، جایی که موجوداتی از نورهای دائما در حال روشن و خاموش شدن و سایه های درخشان در آن ساکن هستند.” متاسفانه من بدون مراجعه به سایت اصلی سازنده، متوجه این موضوع نمی شدم و نمی توانستم داستان بازی را به طور کامل درک کنم.
در واقع در بازی Strayed Lights شما تقریباً در همه حال واقعاً باید همه چیز را خودتان بفهمید. نه نقشه ای وجود دارد، نه مسیر تعیین شده ای و نه راوی داستان. این می تواند به نوبه خود بسیار آزاردهنده باشد، به این علت که اکثر گیمرهای امروزی تقریباً در همه بازی های خود به سطح دیوانه کننده ای از راهنمایی دقیق نیاز دارند. اگر بخواهیم منصف باشیم، با اینکه این بازی فاقد هر گونه سیستم راهنمایی و یا توضیح است، تشخیص اینکه کجا برویم و چه کاری باید انجام دهیم خیلی سخت نیست. اما بازی در مراحل اولیه خود بهترین کار را در زمینه آشناسازی به خوبی انجام نمی دهد. ولی پیشنهاد می کنم کارهایی که در دیگر بازیهای اکشن ماجراجویی سه بعدی نیمه باز انجام میدهید را روی این بازی تکرار کنید تا متوجه کلیات بازی شوید. برای مثال به محیط اطراف خود نگاه کنید و با چیزهای مختلف تعامل داشته باشید.
در بخش گیم پلی بازی Strayed Lights از یک مکانیک جالب استفاده شده که کاملا جدید است. نبردهای بازی به شدت به سیستم دفع حمله یا Parry متکی است و اگر میخواهید موفق شوید، باید مطمئن شوید که میتوانید این تکنیک را بدون نقص انجام دهید. تنها یک دکمه استاندارد حمله در این بازی وجود دارد و حملات شما آسیب بسیار کمی به دشمنان وارد می کند. حتی وقتی قوی تر می شوید، تمام آسیب هایی که به دشمنان وارد می کنید، به کمک همین مکانیزم Parry انجام می شود. اما از نظر من این موضوع کاملاً غیردقیق و غیر قابل اعتماد بود که با سرعت زیاد برخی از حملات به شما تشدید شد. همچنین علاوه بر این تکنیک مبارزه ای شما باید بین نور آبی و نارنجی جابهجا شوید تا با حمله دشمن مطابقت داشته باشید و اکنون میتوانید بفهمید که گیم پلی بازی چگونه میتواند نسبتا دشوار باشد و برخی از بازیکنان را ناامید کند.
حتی با تنظیم رنگ اشتباه نیز میتوانید حملات را مستقیماً مسدود کنید، اما این هیچ آسیبی به دشمن وارد نمیکند یا میزان سلامتی شما را بازسازی نمیکند. تنها راه برای تلاش و زنده ماندن در این بازی به بهترین شکل ممکن در طول باس فایت ها این است که با موفقیت از مکانیزم Parry استفاده کرده و از حمله جلوگیری کنید تا سلامتی را به دست آورید. یک درخت مهارت نسبتاً ساده نیز در بازی وجود دارد که در آن میتوانید قفل مهارتها را در طول بازی باز کنید و بدین ترتیب کاراکتر خود را ارتقا دهید که تا حدودی شما را در ادامه بازی کمک میکنند.
با وجود تمام ایرادها و کمبودها، چیزی وجود دارد که واقعاً به موفقیت این بازی کمک می کند و آن چیزی نیست جز اتمسفر و گرافیک. Strayed Lights یک بازی جذاب با دنیایی یا دنیاهایی زیباست. بار دیگر، با جمعآوری اعلانهای نادری که هنگام دریافت مقدار مشخصی ارز انرژی ظاهر میشوند، میتوانید وارد «دنیای درون» بازی شوید، جایی که در آن میتوانید برای ارتقای شخصیت خود اقدام کنید. از این مکان، پورتال هایی به نقاط قبلی خود خواهید داشت تا پس از ارتقای مهارت های کاراکتر خود بتوانید در هر مرحله به آنها بازگردید.
سبک هنری بازی واقعا برجسته و ساده است و از طرحهای رنگی تقریباً تک رنگ در سراسر جهانهایی که بازدید میکنید استفاده میکند. در حالی که ساعات اولیه بازی شما را غرق در رنگ های آبی و بنفش می کند، با پیشرفت در بازی پالت های رنگی مختلف در سراسر محیط گسترش می یابند و ترکیبی پر جنب و جوش و عالی از رنگ ها را ایجاد می کند که به ایجاد یک فضای هنری کمک زیادی می کند. NPCها و حیاتوحشهای مختلفی که در دنیاهای بازی زندگی میکنند نیز بهخوبی طراحی شدهاند و شخصیتهای انساننما حتی وقتی با آنها ارتباط برقرار میکنید، رنگ انرژی خود را تغییر میدهند تا با شما مطابقت داشته باشد. بسیاری از دستاوردها شما را تشویق می کند تا با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشد که این به نوبه خود راه دیگری است که به شما کمک می کند در جهان خیره کننده بازی غوطه ور شوید.
موسیقی متن بازی توسط Austin Wintory معروف (آهنگساز بازی های موفق Journey، ABZÛ و سری Banner Saga) نواخته شده که واقعا گوش نواز هستند و به خوبی با سبک بصری ترکیب می شود و واقعا به بهبود فضا کمک می کند. این تقریباً در تمام لحظات بازی صدق می کند، از لحظات سرگرمکننده اکتشاف گرفته تا مبارزه با باسها، موسیقی بازی همیشه احساس خوبی به شما منتقل می کند تا جایی که تقریباً در پسزمینه محو میشود.
حرف آخر
من نمی توانم به اندازه کافی تاکید کنم که کمپانی Embers در اولین محصول خود چقدر به هدف عالی ای که در نظر داشته، نزدیک شده است. Strayed Lights تنها از چند تصمیم در بخش های طراحی، بهینه سازی و تنظیمات تشکیل شده است که از خارق العاده بودن فاصله دارد. با این حال این بازی دنیای زیبایی دارد که گشت و گذار در آن واقعا لذت بخش است و می خواهید عمیقا تمام مکان های آن را کشف کنید، اما برای اینکه احساس بی هدفی کمتری در حین کاوش داشته باشید، به راهنمایی بیشتری نیاز دارید. حتی به عنوان کسی که به داستان بازی ها اهمیت کمی می دهد، بهبود یا اضافه شدن یک چیز کوچک مانند یک داستان پرمحتوا به این بازی ممکن است به بازیکنان کمک کند تا با دنیا ارتباط بیشتری داشته باشند. امیدوارم که این بازی قابل تحسین دنبالهای داشته باشد تا بتواند واقعاً پتانسیل ارائه شده خود را به حداکثر برساند. چیزی بسیار سرگرم کننده در اینجا وجود دارد، اما ارزش و اهمیت آن کمی کمتر از یک عنوان عالی است و فاصله این بازی تا موفقیت کامل بسیار کم است.
Verdict
I can’t stress enough how close Embers has come to achieving the great goal it set out to do with its first product. Strayed Lights consists of only a few design decisions, optimizations and settings that are far from fantastic. However, this game has a beautiful world that is really fun to explore and you want to deeply explore all its places, but you need more guidance to feel less aimless while exploring. Even as someone who cares little about story in games, improving or adding something as small as a rich story to this game might help players feel more connected to the world. I hope this admirable game gets a sequel so it can really maximize the potential it has to offer. There’s a lot of fun here, but it’s worth a little less than a great title, and this game is a long way from being a complete success