همه بازیهای موسیقی محور و به اصطلاح ریتمی، به یافتن راهی خوب برای ارائه ترتیب نتها در زمان بندی صحیح خلاصه میشوند. چه ضربه زدن روی صفحه نمایش لمسی نینتندو سوئیچ باشد و چه خطوط چرخشی Airtone یا اکشن Beat Saber، ترفند یک بازی موسیقی خوب این است که یک مکانیک جالب برای پیشرفت نت ارائه کند. هنگامی که این کار درست شد، موسیقی متن به بقیه موارد میپردازد و کار خود را انجام می دهد، زیرا برای سرگرمکننده کردن بازی توسط موسیقی کار زیادی لازم نیست.
در طراحی یک بازی ریتمی، دو چیز اصلی وجود دارد که قرار است روی صفحه نمایش دهید: نت ها و اهداف. هر چقدر در زمان بندی دقیق تر و صحیح بتوانید این موارد را انجام دهید، با موفقیت های بیشتری نیز روبرو خواهید شد. این دقیقاً همان کاری است که توسعه دهنده Life Zero با بازی ریتم اخیر خود به نام Sonar Beat انجام دادند. این بازی در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۹ برای رایانه شخصی از طریق Steam و همچنین برای iOS و Android منتشر شد. اکنون پس از گذشت چهار سال در ۱۰ آگوست ۲۰۲۳ قرار است برای کنسول نینتندو سوئیچ عرضه شود. در ریشه گیم پلی ریتمی Sonar Beat، شبیه به بازی Brittany’s Dance Beat در پلی استیشن ۲ عمل می کند، اما چندین لایه مکانیک جدید را به آن اضافه کرده و تجربه ای نسبتا هیجان انگیز را به وجود آورده است.
Sonar Beat یک بازی ریتمی ساده و تک صفحه ای است که صفحه نمایش یک سونار یا ردیاب صوتی را در یک زیردریایی شبیه سازی می کند. بازیکنان وظیفه دارند دشمنانی را که به موقع در صفحه موسیقی ظاهر می شوند، از بین ببرند، هنگامی که نوار نمایشگر سونار در جهت عقربه های ساعت حرکت می کند.
این بازی از نظر گرافیکی دلپذیر است، زیرا آنچه را که نیاز دارد بدون اینکه زیاده روی کند، به صورت کاملا برجسته ارائه می کند. جلوههای بصری Sonar Beat در جایی که بازیکنان باید روی سونار تمرکز کنند، ساده هستند، اما سپس با رنگها و طرحهای زنده در اطراف حاشیه صفحه بازی تقویت میشوند. به یک معنا، پسزمینهها حسی از بازیهایی مانند Lumines را برمیانگیزد و جزئیات خوبی وجود دارد، مخصوصاً در مواردی که موسیقی تشدید میشود.
موسیقی متن آن نیز ممکن است تنوع ژانری زیادی را ارائه نکند، اما آنچه در اینجا وجود دارد به خوبی انجام شده است و ملودی های جذابی در سراسر آن پخش شده است. در واقع موسیقی بازی عمدتاً دارای عناوین و مضامینی سبک تر است که به خوبی محیط یک زیردریایی را منعکس می کند.
گیم پلی اکثر عناوین ریتمی و موسیقی محور مشابه هستند و از روند یکسانی پیروی می کنند و بازی Sonar Beat نیز این قاعده مستثنی نیست. به این صورت که در این عنوان به شما یک زمین بازی دایره ای داده می شود که همان صفحه ردیاب صوتی است. نتهایی روی دایره بیرونی این سونار ظاهر میشوند که هدف آن خطی است که دائماً دور دایره را میچرخاند. البته، هنگامی که خط از روی یک یادداشت عبور می کند، یک دکمه را فشار می دهید.
با این حال، ویژگی منحصر به فرد این بازی این است که اگر نتی را از دست بدهید، فقط از بین نمی رود. در عوض، نت به دایره دیگری نزدیکتر به مرکز حرکت می کند و شما این شانس را دارید که دفعه بعد که هدفتان به اطراف رفت، دوباره به آن ضربه بزنید. اگر نت مورد نظر ناپدید شود، شما یک «زندگی» را نیز از دست میدهید، در صورت از دست دادن همه آنها، بازی تمام میشود. این یک پیشفرض منحصربهفرد است، اما بهطور کامل به مفهوم حفظ ریتم در یک بازی ریتمی کمک میکند. وقتی یک نت از دست رفته دوباره ظاهر میشود، نتهای دیگری که با ریتم فعلی آهنگ همخوانی دارند همچنان ظاهر میشوند، که از شما میخواهد ریتم اصلی را حفظ کنید و در عین حال سعی کنید نت از دست رفتهتان را بزنید، که اغلب با ریتم آهنگ مطابقت ندارد.
حرف آخر
Sonar Beat یک بازی ریتمی و موسیقی محور هوشمندانه با موسیقی متن دلپذیر و سبک بصری خوب است. همچنین خیلی سریع سخت میشود، با آهنگهای اولیه که آهنگهای نت قابل دسترس را قبل از اینکه همه چیز در سطح شش از کنترل خارج شود نشان میدهد. این بازی آهنگ های زیبا و سیستم منحصر به فردی دارد که ریتم را در بر می گیرد، بهعنوان یک طرفدار بازیهای موسیقی محور، آن را جالب دیدم، اما دلایلی برای دوست نداشتن این بازی دارم و به همین علت نمی توانم آن را به همه بازیکنان توصیه کنم.
Verdict
Sonar Beat is a clever music-based rhythm game with a pleasant soundtrack and nice visual style. It also gets hard pretty quickly, with the early songs showing accessible notes before things spiral out of control at level six. This game has beautiful songs and a unique system that incorporates rhythm, as a fan of music based games I found it interesting, but I have reasons not to like this game and therefore cannot recommend it to all players