نقد و بررسی بازی The Holy Gosh Darn

نقد و بررسی بازی The Holy Gosh Darn

The Holy Gosh Darn یکی از نادرترین موارد در دنیای بازی های ویدئویی است – یک بازی واقعاً خنده دار با طنزی به یادماندنی که مطمئنم توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند. این بازی توسط توسعه دهنده Perfectly Paranormal ساخته شده که پروژه موفق سه گانه “Tuesday” را در کارنامه درخشان خود دارد. این بازی ماجراجویی پازلی و سفر در زمان که درباره نجات بهشت ​​از نابودی است، به عناوین سه گانه قبلی Manual Samuel و Helheim Hassle می پیوندد.

اگرچه در اینجا اشاره‌ای به بازی‌های دیگر وجود دارد، هیچ الزامی برای بازی کردن آن‌ها قبل از این عنوان وجود ندارد، بنابراین با خیال راحت به سراغ این بازی بروید و سپس برای لذت بردن از بازی‌های دیگر برگردید. این بازی همه چیز دارد، از طنز عالی و تعادل خوب پازل و گیم پلی. تعداد زیادی تعامل منحصر به فرد وجود دارد که بسته به نحوه بازی کردن شما متفاوت است. جنبه مدیریت زمان واقعا خلاقانه است و همه چیزهایی که باید جمع آوری و مشاهده کنید بازی را واقعاً قابل پخش می کند.

در این بازی ما در نقش یک فرشته به نام Cassiel of Celerity هستیم که متوجه می‌شویم در دروازه‌های بهشت ​​در حال انجام یک بازی حدس زدن با Puriel of Purity است. پس از اندکی صحبت، Puriel اخطاری را در قالب روح خود دریافت می کند که خبر از هجوم فانتوم ها می دهد. وقتی آنها به دروازه ها رسیدند، بهشت ​​منفجر می شود و هستی به پایان می رسد. در این هنگام که فرشته مرگ خودش را مقصر می داند، از Cassiel برای رفع اشتباه خود کمک می خواهد.

ما این کار را با پذیرش ساعتی انجام می دهیم که می تواند زمان را ۶ ساعت به عقب برگرداند و بنابراین باید این کار را مکرر انجام دهیم تا بتوانیم معماهای مختلف را حل کنیم و بهشت ​​را نجات دهیم. در مسیر نجات بهشت، کسیل با شخصیت های رنگارنگ زیادی روبرو می شود، مهمتر اینکه شخصیت‌های بازی‌های قبلی در طول ماجراجویی ظاهر می‌شوند، از جمله قهرمان‌های قبلی Samuel و Bjorn. همانطور که قبلا ذکر شد، هیچ دانش قبلی از بازی های دیگر استودیوی Perfectly Paranormal لازم نیست. در عوض، اینها به سادگی اشارات سرگرم کننده ای برای طرفداران سه گانه Tuesday هستند.

گیم پلی The Holy Gosh Darn به نوعی شبیه یک بازی نقطه و کلیک عمل می کند، البته ما کنترل کامل حرکت Cassiel را داریم. ما از بهشت ​​(و در نهایت سایر مکان‌ها) عبور می‌کنیم تا آیتم‌های کلیدی را پیدا کنیم، سپس با دانش جدیدمان زمان را به عقب برمی‌گردانیم و سعی می‌کنیم همان پازل‌ها را سریع‌تر حل کنیم تا پیشرفت کنیم. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد رازی را در مورد شخصیتی بدانیم که فقط از طریق انفجار بهشت قابل فهم است​، بنابراین در زمان سفر می کنیم تا موضوع را متوجه شویم.

این یک روش فوق‌العاده ساده اما مؤثر برای حل معماها است که تنها با یادآوری فعالانه و تأیید اطلاعات جدید در حلقه‌های زمانی بعدی توسط Cassiel تقویت می‌شود. از آنجایی که ما فقط ۶ ساعت در بازی مهلت داریم تا پیشرفت کنیم، باید تعیین کنیم چه زمانی به مکالمات گوش دهیم، چه زمانی به آنها بگوییم عجله کنند، یا چه زمانی باید بی ادب باشیم تا قبل از اینکه گفتگوها را متوقف کنیم.

من از این حلقه گیم پلی بسیار لذت بردم و آن را واقعا جذاب یافتم. پازل های طراحی شده پیرامون این مکانیزم، مبتکرانه و فراوان هستند. متوجه شدم که در طول بازی‌ام دائما یادداشت‌برداری می‌کنم تا مکان‌ها و زمان‌های برخی چیزها را به خاطر بسپارم و به شما نیز توصیه می کنم همین کار را انجام دهید زیرا تعداد زیادی تعاملات رفت و برگشت و تعداد کمی از تعاملات اختیاری برای پیگیری وجود دارد. نه تنها بین زمان های مختلف جابجا می شوید، بلکه مکان هایی از جمله جهنم، برزخ و زمین را نیز خواهید داشت. برای حل معماها باید بر اساس رویدادهایی که در زمان/مکان خاص اتفاق می‌افتند یا زمان محدودی برای رسیدن به هدف وجود دارد، بر موانع غلبه کنید.

یکی دیگر از عناصر پازل The Holy Gosh Darn در قالب آیتم ها می آید. Cassiel هنگام سفر در مناطق مختلف چیزهای مفیدی پیدا می کند و برخی از آنها راه حل های حیاتی برای مشکلات او ارائه می دهند. در ابتدا، فقط می‌توانید یک آیتم را برای مدتی پس از تحویل گرفتن آن نگه دارید. اگر در زمان به قبل از جمع آوری آن آیتم مورد نظر سفر کنید، از موجودی شما حذف خواهد شد. در نهایت، شما قفل حالت توانایی سفر در زمان را با یک یا دو آیتم باز خواهید کرد.

در نهایت اینکه از جمله ویژگی های برجسته این بازی، صداگذاری است، به طوری که هویت های بسیار زیادی از طریق صدا و رفتارهای آوازی به شخصیت ها تزریق می شود. من همچنین از تغییرات در مکالمات بر اساس تعداد دفعاتی که شاهد آن بوده‌ام قدردانی کردم و از اینکه Cassiel مجبور بود بارها و بارها با شخصیت‌ها درگیر شود، لذت بردم. داشتن صداهای مختلف برای برخی از تکه‌های مکالمه کمک زیادی به جلوگیری از تکراری شدن چیزها می‌کند. از لحاظ گرافیکی نیز ادای احترامی شایسته به سری بازیهای Tuesday دارد و این یک تصمیم جذاب از سوی توسعه دهندگان و یک راه جالب برای فراخوانی طرفداران به این بازی جدید است.

حرف آخر

The Holy Gosh Darn جزو سرگرم کننده ترین بازیهای مستقلی بود که در سال ۲۰۲۴ تجربه کرده ام و کاملاً مرا با مکانیک حلقه زمان عالی خود همراه با یک داستان جذاب و طنزآمیز و معماهای هوشمندانه خود، مجذوب کرد. بازی کردن آن بسیار لذت بخش بود و امسال به عنوان یکی از بازی های مورد علاقه من توصیه می شود. با پیشرفت داستان، استفاده مجدد هوشمندانه از مکان ها وجود دارد که به چشم تیزبین و حافظه خوب پاداش می دهد. طنز نیز به طور مداوم خوب بود، حتی زمانی که بازی سعی می کند با به تاخیر انداختن شما در مکالمات و سناریوهای طولانی، شما را ناامید کند، سرگرم کننده بود.

Verdict

The Holy Gosh Darn was one of the most fun indie games I’ve played in 2024, and it completely captivated me with its excellent time loop mechanics, along with an engaging and humorous story and clever puzzles. It was a lot of fun to play and recommended as one of my favorite games this year. As the story progresses, there is a clever reuse of locations that rewards a keen eye and a good memory. The humor was also consistently good, entertaining even when the game tries to frustrate you by delaying you with long conversations and scenarios

9.5

نقاط قوت

  • استفاده هوشمندانه از مکانیک حلقه زمان
  • روایت داستانی بسیار خنده دار و جذاب
  • سبک هنری رنگارنگ که المان های دو بعدی را با سه بعدی ترکیب می کند

نقاط ضعف

  • وجود ندارد!
9 گرافیک
9.5 گیم پلی
10 داستان
9.5 موسیقی