با سلام خدمت همراهان وبسایت Gamingles امروز به سراغ بازی Adios اثر استدیو Mischief رفته ایم که در مارچ ۲۰۲۱ برای پلتفرم های مایکروسافت ویندوز و اکس باکس منتشر شد. با ما در ادامه همراه باشید.
Adios داستان یک کشاورز و مزرعه دار را تعریف میکند که با مافیا سالها در ارتباط بوده و از طریق مزرعه اش جسد های مافیا رو از بین میبرده. حال بعد از مدت ها کار با مافیا تصمیم گرفته تا روابط خودش را با آنها قطع کند و خب.. تقریبا همه ما میدانیم که قطع کردن رابطه خود با مافیا همیشه چجوری به پایان میرسد..Adios! شما با یکی از همکاران خود که در واقع قرار است کار را در آخر برای شما تمام کند یک سفر تقریبا ۱ ساعته را در مزرعه خود خواهید زد و بین شما دیالوگ ها و صحبت های بسیار جذابی رد و بدل میشود. Adios یک بازی اول شخص سینماتیک و داستان محور است که داستان جدایی و بیخیال شدن وابستگی های انسان را نشان میدهد و با مفاهیم چون خودکشی , تنهایی , غم و … میپردازد و مشخصا بازی سنگینی از نظر معنی و محتواست. منتها یک سری جاها بسیار ضعیف عمل میکند که به آن میرسیم.
گیمپلی بازی تقریبا شبیه ساز قدم زنی است. در تمام طول ۱ ساعته بازی شما صرفا در مزرعه قدم میزنید و به تجربه یک سری فعالیت های عادی مزرعه داری با آدم کش خود میپردازید. شما با او ماهیگیری میکنید , تیراندازی میکنید , گاو ها را شیر میکشید و در کل مزرعه و اطراف را به او نشان میدهید. گیمپلی اصلی بازی در واقع بخش صحبت ها و دیالوگ های بازی است که خوشبختانه بسیار بسیار خوب کار شده است. صداگذاری شخصیت اصلی بازی خصوصا معرکه است و یکی از نکات قوت بسیار مهم بازی است. همچنین صداپیشگی شخصیت دوم داستان یعنی آدم کش نیز جذاب است. گیمپلی بازی برای خیلی از افراد میتواند بسیار حوصله سر بر باشد چرا که تقریبا چیزی ندارد و خیلی درگیر کننده نیست. چیزی که بیشتر شما را درگیر میکند داستان و روایت بازی است که متاسفانه بسیار کوتاه هم هست. این را در کنار قیمت ۱۷ دلاری بازی بگذارید تا بیشتر ناامید شوید. ولی بهتر است خیلی حواسمان از بازی پرت نشود. بهرحال تمرکز ما الان بر روی نقد خود بازیست.
گرافیک بازی قابل قبول و خوب است اما Texture ها بسیار ضعیف هستند و بعضی از اجسام و بخش های بازی نسبت به بخش های دیگر از گرافیک پایین تری برخوردار اند و کمی عجیب غریب هستند. نمونه آن را میتوان یکی از اسب های بازی دانست که اتفاقا یکی از بخش های بازی نیز مربوط به آن است. یکی از نکات جذاب کارگردانی بازی را میتوان به شروع هر چپتر کوچک داستان دانست. هر قسمت داستان با یک نوشته بسیار بزرگ بر روی صفحه شروع میشود که یک حرکت هنری محبوب میان بعضی از کارگردانان بازی های بزرگ صنعت گیم و یا سینما است. نمونه آن را شما میتوانید در بازی Control اثر استدیو رمدی ببینید و یا در سینما در فیلم اخیر Green Knight. طراحی هنری بازی نیز خوب است و در بخش فنی گاهی بعضی از اجسام یک سری گلیچ هایی دارند در لود شدن. همچنین همراه و آدم کش شما یک طراحی عجیب و کمی ترسناک دارد که من نمیتوانم دقیقا بگویم که این کار از قصد است و یا مشکل گرافیکی و طراحی بازیست. در هر صورت گرافیک Adios برای یک بازی Indie که میخواهد داستانی یک ساعته را روایت کند قابل قبول است ولی توقع خیلی بالایی از آن نداشته باشید. طراحی محیط نیز خوب است اما متاسفانه به دلیل رنگ بندی های مرده و محیط تکراری کمی کسل کننده و افسرده کننده هم میباشد که البته بد نیست و در راستای هدف داستان میباشد.
در بخش صداگذاری همانطور که پیشتر گفتیم صدای شخصیت های اصلی یکی از نکات قوتی است که به شدت شما را به بازی جذب میکند. صداپیشگی بسیار حرفه ای و جذاب است و شما را دلسرد میکند از اینکه صرفا فقط چیزی حدود ۱ ساعت میتوانید آن را تجربه کنید. که نشان از قدرت خوب صداپیشه ها میدهد. در بخش موسیقی متن بازی در اکثر زمان خود ساکت است و خیلی شما را با موسیقی متن عجیب غریبی درگیر نمیکند. البته این خیلی هم بد نیست و گاهی نبود موسیقی متن برای برخی داستان ها لازم است ولی معمولا داستان هایی که موسیقی متن در خود ندارند و کاملا آرام پیش میروند , در بخشی از خود از موسیقی متن قوی استفاده میکنند تا به نوعی یک شوک و لحظه حماسی را بیافرینند. که در Adios ما شاهد آن نیستیم. متاسفانه باید گفت گلیچ های بازی فقط شامل گرافیک بازی نمیشود و در بخش فنی و گیمپلی بازی نیز گاهی گلیج هایی وجود دارد که میتوانند آزار دهنده باشند اما چیز خیلی زیادی از تجربه شما را خراب نمیکنند. شاید در بهترین حالت بامزه باشند!
حرف آخر
Adios را میتوان یک تجربه جذاب بسیار کوتاه دانست که با گیمپلی ۱ ساعته خود شما را میخکوب داستان و روایت جذابش میکند. داستان افسردگی ها و اشتباهاتی که ما در زندگی انجام میدهیم و در نهایت قیمتی که باید برای آنها چه خوشمان بیاید چه بدمان بیاید بپردازیم. Adios با ساخت شخصیت های دوست داشتنی و سیستم دیالوگی قوی یک روایت بسیار قوی از این موضوعات به وجود آورده است. صداپیشگی شخصیت ها به عنوان یکی از نقات قوت بازی بسیار شما را جذب خودش میکند و اگر خیلی با بازی های شبیه ساز پیاده روی مشکل نداشته باشید و داستان برایتان مهم باشد راضی نگهان میدارد.
Verdict
Adios can be considered a very short fascinating experience that nails you with its fascinating story and narration with its 1 hour gameplay. The story of the depressions and mistakes we make in life, and finally the price we have to pay for what we like or dislike. Adios has created a very strong narrative of these topics by building lovable characters and a strong dialogue system. The voice acting of the characters as one of the strengths of the game attracts you a lot and if you do not have much trouble with walking simulation games and the story is important to you, it will keep you satisfied.