یکی از سبک های بازی های رایانه ای که میتوان گفت تقریبا عامه پسند نیست و طرفداران خاص خود را دارد سبک بازی ترسناک و معمایی است یکی از شاهکار های این سبک را امروز آماده کرده ایم تا برای شما عزیزان نقد و بررسی کنیم تا ببینیم که آیا ارزش خرید دارد و یا خیر، پس با وبسایت Gamingles و نقد و بررسی بازی تازه منتشر شده ی Amnesia: A Machine for Pigs همراه ما باشید.
در بازی Amnesia: A Machine for Pigs شاهد محیط های ترسناک زیادی هستیم که به نظر من کمی زیاده روی سازنده اثر را میبینیم، و از طرفی دیگر کمی این محیط ها و ترساندن ها شبیه به یکدیگر هستند و این امر باعث میشود تا شما بعد از مدتی بازی کردن دچار این مشکل میشوید که دیگر نمیترسید! بله این یک مشکل است! یعنی نه! به صورت کلی این یک مشکل نیست و خیلی هم خوب است که نترسید اما در یک بازی ترسناک شما باید بترسید، یعنی شما پول دادید و این بازی را خریداری کرده اید تا با بازی کردن آن بترسید نه اینکه خیلی عادی از کنار چیز های ترسناک بازی بگذرید.
از طرفی دیگر هم، این بازی بسیار شبیه به نسخه قبل است و در آن تنوع زیادی وجود ندارد ، همچنین داستان بازی زیاد به نسخه اول مربوط نمیشود پس به نوعی نباید زیاد به داستان بازی امیدوار باشید تا سوال هایی که نسخه قبل در ذهنتان رها کرده است را پاسخ دهد! خیر از این خبر ها در این بازی نیست.
در اوایل بازی که ماندس تازه از خواب بیدار میشود و خود را در این عمارت بزرگ میبیند، طراحی ویکتوریایی داخل عمارت خیلی به چشم می آید و قسمت رعب آورش هم، بیشتر به تابلوهایی است که از دیوارها آویزان است. این تابلوها، آثار سوررئالی هستند که وقتی در این محیط قرار میگیرند، تناسب خوبی پیدا میکنند و احساس ترسی را به مخاطب منتقل میکنند که البته زیاد در بازیهای ویدئویی تا بحال استفاده نشده است.
یکی از نکاتی که در این بازی نظر مرا به خودش جلب کرد، نحوه ی ترساندن است، در این بازی شما به صورت مستقیم نمیترسید، شاید دلیل برداشت اولیه من از این بازی هم همین بوده، که گفتم این بازی بعد از مدتی شما را نمیترساند، چرا که این بازی سعی در ترساندن شما به صورت ناگهانی ندارد، در این بازی سازنده به شدت سعی کرده است تا در شما نفوذ کند و به صورت یواش یواش شما را بترساند، روش حس القای ترس بازی به شدت به عنوان اصلی وفادار است. و البته با الگوی عناوین اکشن که با محوریت شوک های ناگهانی برای ترساندن تلاش می کنند متفاوت است، بازی سعی دارد تا گام به گام و در طول زمانی نسبتا طولانی ترس را به لایه های عمیق روحی شما نفوذ دهد و سپس پس از آرامشی مخوف با یک اتفاق مهیب شما را به شدت بترساند. امری که کاملا در آن موفق است، پس از مدتی بازی کردن به خودتان می آیید و میگویید وای! عجب بازی ترسناکی! با اینکه در بازی چیز ترسناک ناگهانی ندیده اید! این ها حاصل زحمات تیم سازنده بر روی داستان سرایی فوق العاده خوب بازی میباشد که به این نحو توانسته است شما را بترساند.
بازی در قرن ۱۹ میلادی در انگلستان رقم میخورد، در این بازی تمام چیزی که سازنده سعی کرده است به خوبی انجام دهد نفوذ بیش از حد در روح و روان بازیکن است که به شدت موفق بوده، پس اگر فردی هستید که به راحتی با داستان های ترسناک از پای می افتید به نظر من سمت این بازی و داستان فوق العاده اش نروید، چرا که همانطور که گفتم این سبک از بازی برای هر کسی مناسب نیست، تلاشی برای پیوند زدن ترس روان شناختی با مفاهیم عمیقی چون نقد پایه های یک تمدن،هدف زندگی، عشق های عمیق و فراموش شده ای که در بستر روایی داستان انگیزه ای برای تلاش برای زنده ماندن می شوند، اعتقادات و باروهای مذهبی و البته جنون و دیوانگی، مهم ترین محور محتوایی بازی را باید در ارجاعات آن به آثار انقلاب صنعتی و ماشینی شدن افسار گسیخته ی اروپا و بالاخص انگلستان قرن ۱۹ میلادی جست و جو کرد، مخصوصا با گرافیک خوب بازی شما میتوانید به راحتی درون محیط های دیوانه وار بازی غرق شوید و ذهن و روح خود را به دستان سازندگان این اثر بسپارید تا نتیجه آن را ببینید.
در بازی دشمنانی وجود دارند که در این مجیط های به شدت ترسناک و بسته میتوانند باعث ایجاد ترس در شما بشوند تا کنترل خود را از دست بدهید و هنگامی که به سمت شما می آیند در آن محیط های ترسناک و با ذهنیتی که در ذهن شما توسط داستان غنی بازی ایجاد شده است، آنجا است که در دنیای واقعی جیغ خواهید زد و از پای رایانه خود بلند خواهید شد و فرار خواهید کرد، این دلیل آن است که گفتیم به سراغ این بازی ها نروید اگر جنبه اش را ندارید، اما بگذارید راجع به دشمنان بازی بگوییم ، دشمنان همیشه در کمین شما هستند. دشمنانی که شما توانایی ای برای مقابله با آن ها را ندارید و فقط فرار از دست آن ها مسیری برای نجات یافتن شماست. به عنوان یک Adventure بازی به هیچ وجه شما را با پازل های دشوار و غیر منطقی که نیازمند گشتن پیکسل به پیسکل محیط است مواجه نمی کند و خبری از آیتم های به درد نخور و گاها مضحک معمول این سبک در Inventory شما نیست، این یکی از نکات خوب بازی است، همین که بازی الکی پیچیده نیست و شما به جای اینکه بر روی آیتم های خود و گیم پلی بازی دقت کنید بر روی داستان فوق العاده بازی دقت میکنید و میگذارید تا سازنده این اثر وارد ذهن شما بشود.
حرف آخر
Amnesia: A Machine for Pigs یک اثر به شدت خوب در زمینه های داستانی و طراحی محیط میباشد، در Amnesia: A Machine for Pigs ما نباید انتظار گیم پلی های پیچیده را داشته باشیم چرا که با یک بازی ترسناک طرف هستیم، این بازی در سبک خودش یک شاهکار به حساب می آید و یکی از محدود بازی هایی است که با این قدرت توانسته است وارد ذهن مخاطب شود.
Verdict
Amnesia: A Machine for Pigs is a really amazing title, Story and level design is prefect, we shouldn’t expect any complicated gameplay because this is a horror game, in Amnesia: A Machine for Pigs the developers and story writers can make an amazing influence in users and gamers which no game has ever made
ارسال دیدگاه