خب بریم سراغ بررسی بازی BPM: BULLETS PER MINUTE که به تازگی (در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰) برای پلتفرم های ویندوز، اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ ارائه شده. شرکت منتشر کننده این بازی AWE Intractive هست که شاید برای خیلیها اسم جدیدی باشه و تاحالا به گوششون نخورده باشه. خب بازی BPM: BULLETS PER MINUTE در نگاه اول یک بازی اول شخص اکشن شوتینگ بسیار اعتیادآور و چالش برانگیز هست که بازیکن رو به تیراندازی، پرش، ریلود و … با سرعت بالایی و متناسب با آهنگ درحال پخش وادار میکنه که موسیقی پرانرژی و هارد راک اون حتی بیشتر هم بازیکن رو به خودش جذب میکنه.
اولین نکته قابل توجه بازی گرافیک عجیب و غریبه بازیه که در برخورد اول شاید به نظر خیلی از بازیکنان بد و غیرقابل تحمل باشه ولی خب رفته رفته بقیه فیچر های بازی این مشکل رو تا حدی تو خودش گم میکنه و کمتر به نظر میاد، تازه علاوه بر اینها تو قسمت منو گرافیکی خود بازی این مشکل تا حدی قابل بهبوده ولی بازهم گرافیک هیچ وقت نرمال نمیشه.
خب حالا اگه بخوایم سراغ خوده بازی بریم یکی از مهم ترین قسمتا و شاید رسالت اصلی بازی سینک بودن با بیت درحال پخش بازیه که همه حرکات تیراندازی، ریلود کردن و … باید هماهنگ با این بیت باشه و به عنوان مثال در صورت تیراندلزی خارج از سینک تفنگتونو از دست خواهید داد. حتی حمله هیولا ها و موجودات دشمن شما در این بازی هم بر مبنای همین بیت هست. همین هماهنگی صدای تیراندازی با اهنگ و صدای گیتار و … لحظه ها و تجربه های تکرار نشدنی و جالبی رو برای بازیکن به ارمغان میاره.
چنتا از نکات جالب و قابل توجه این بازی اینه که هر تفنگ ریتم خاص خودشو داره و همین باعث شده که بازی کمتر خسته کننده باشه و جذابیت خودشو از دست نده. یکی دیگه از نکات خوب بازی قابلیت انتخاب کرکتر هست که این هم باز به جذابیت بازی اضافه کرده، علاوه بر این صندوق های در بازی درنظر گرفته شده که شما با کلید هایی که به دست میارید میتونید به صورت انتخابی یکی از اونا رو باز کنید و تفنگ جدیدی به دست بیارید.(مثل بازی the evil whithin اگه بازی کرده باشید.) همچنین قابلیت ارتقا دادن ویژگی ها نیز در این بازی در نظر گرفته شده.
دشمنان شما در این بازی خیلی متنوع هستند، از خفاش و کرم گرفته تا موجودات جهنمی و قول های عجیب و غریب و ممکن است بعد از مدتها بازی با شخصیت جدیدی رو به رو بشید که این هم باز نکته مثبتی هست که در این بازی طراحی شده.
یکی از المان هایی که شاید در برخورد اول در ذهن کسانی که بیشتر در این سبک بازی فعالیت دارند نقش بگیرد، شباهت زیاد این بازی با بازی doom هست که گویا در طراحی کانسبت ها و درکل فضای بازی خیلی از بازی doom الهام گرفته شده که این حس با ادامه بازی زیادتر و مشهود تر هم میشه ولی این موضوع به این معنی نیست که بازی کپی شده بلکه تنها از بازی doom ایده گرفته شده.
درکل از دیدگاه گرافیکی شاید خیلی بازی BPM: BULLETS PER MINUTE قوی به نظر نیاید و شاید خیلی به جزئیات و قسمت های فرعی دقت نشده باشه ولی انقدر نکات جذاب دیگری از جمله موسیقی پر از آدرنالین، شخصیت های متنوع چه برای بازیکن و چه برای دشمن، تفنگ ها و اسپشیال ابیلیتی های متفاوت و نقشه جذابش، داره که به این بازی رو در دسته بازی های قابل قبول قرار میده، ولی درکل بازی های شوتینگ همراه با ریتم نیاز به علاقه واقعی به این سبک رو داره و شاید برای خیلیا سخت به نظر برسه و اونقدر نتونن با این بازی ارتباط برقرار کنن.
این نکته رو هم باید ذکر کنیم که این بازی ته و انتها نداشته و صرفا باید تو اون بتونید بقا پیدا کنید و به نوعی سروایوال هستش،(مثل قسمت زامبی سری بازی های call of duty) که شاید بعد از مدتی بازی کردن شما رو خسته کنه و اونو کنار بذارید، همچنین بازی قابلیت مولتیپلیر و چندبازیکن رو هم نداره ولی بازهم به نظرم اگه واقعا عاشق این سبک هستید حتما امتحانش کنید.
در آخر هم باید بگم که این بازی از سایت steam نمره ۹ رو از ۱۰ گرفته که واقعا نمره بالایی حساب میشه و البته تازه بودن این بازی و تعداد رای های کمی که تا به حال ثبت شده شاید این نمره رو کمی بی ارزش کنه ولی درکل اکثر بازیکنان از این بازی راضی بودند که همین نکته ارزش خرید این بازی رو بالا میبره.
حرف آخر
بازی BPM: BULLETS PER MINUTE در سبک اول شخص، اکشن و شوتینگ همراه با ریتم است که بازیکن باید تمامی حرکات خود را در بازی با بیت درحال پخش درطول بازی هماهنگ کند و در غیر این صورت قادر به ادامه نخواهد بود. از نکات مثبت بازی میتوان به موسیقی آن شخصیت ها، اسلحه ها، نقشه ها و اسپشیال ابیلیتی هر کرکتر و درکل به هیجان بالای بازی اشره کرد و همچنین از نکات منفی هم میتوان به گرافیک نه چندان خوب، توجه کم به جزئیات و کانسبت های بازی و نداشتن داستان و محور کلی برای بازی اشاره کرد.
verdict
BPM: BULLETS PER MINUTE is a first-person shooter, action and shooting game with rhythm in which the player must coordinate all his movements in the game with the bit being played during the game, otherwise he will not be able to continue. The positive points of the game can be attributed to the music of those characters, weapons, maps and special abilities of each character and the high excitement of the game in general, and also the negative points can be attributed to the not so good graphics, little attention to details and concepts of the game. And pointed out the lack of story and general axis for the game