وقتی برای اولین بار Dead Tomb را در فروشگاه Xbox One دیدم که از طریق یک ویدئو خودش را معرفی می کرد، متقاعد شدم که این عنوان نوعی بازسازی یک بازی از اوایل دهه ۹۰ میلادی است که از این دهه به عنوان دوران اوج و شکوفایی ژانر نقطه و کلیک PC یاد می شود. همانطور که مشخص است، این عنوان جدید به یک بازی قدیمی به نام Temporal Inc مربوط به آن دهه ادای احترام می کند که امروزه دیگر خبری از این آی پی قدیمی نیست.
به بیان بهتر می توان گفت Dead Tomb در واقع بر اساس یک بازی قدیمی از اواخر دهه ۱۹۸۰ به نام Temporel Inc ساخته شده که فقط از طریق یک سیستم تلویزیون کابلی در دسترس بود. بنابراین، ریشه Dead Tomb در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی نهفته است، اما این عنوان جدید متعلق به کنسول NES چگونه خودش را با استانداردهای مدرن بازیهای مستقل ۲۰۲۴ مطابقت می دهد؟ در این مقاله نقد و بررسی از وب سایت Gamingles به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.
این بازی که توسط سه شرکت CollectorVision Games، Acclaim و ۸ Biit Legit تهیه شده است، برای برانگیختن حس نوستالژی در گیمرهای یک سن خاص طراحی شده است و به نظرم بیشتر باب میل بازیکنان قدیمی خواهد بود. Dead Tomb که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، اکنون در فروشگاه ایکس باکس قرار گرفته است و یک ماجراجویی سفر در زمان را به ارمغان می آورد. داستان این بازی روایت جالبی است که شامل سفر به گذشته در زمان از سال ۳۰۱۷ تا پایان آخرین عصر یخبندان میشود تا همه چیز را مطالعه کنیم.
با این حال، همانطور که در زمان به عقب برمی گردیم، سفینه ما در منطقه ای از دوره زمانی مصر دچار نقص فنی می شود و هنگامی که می خواهیم روی یک هرم بزرگ فرود بیاییم، به نظر می رسد که حاکم آن به نام “Seti 1” به ما حمله ور می شود. لحظه ای بعد در اعماق هرم از خواب بیدار می شویم و همه شرایط برای یک فرار جسورانه آماده می شود. در این لحظه متوجه می شویم که سفینه ما توسط یک الماس تقویت می شود که پیدا کردن آنها واقعاً آسان است. بنابراین اکنون ما نه تنها باید از تله های هرم جان سالم به در ببریم، بلکه باید فرار کنیم و سفینه خود را نیز تعمیر کنیم.
اولین چیزی که در Dead Tomb نظر شما را به خودش جلب می کند، گرافیک آن است. بازی تقریباً دقیقاً همان چیزی است که از یک عنوان کلاسیک NES آن دوران انتظار دارید. حتی صفحه نمایش در نسبت کلاسیک ۴:۳ ارائه شده است تا آن را شبیه به برخی از مانیتورهای قدیمی CRT مبهم نشان دهد.
در کل گرافیک بازی ساده است و همانطور که در یک سری اتاق قدم می زنیم (هر اتاق به خودی خود یک مقوله جداگانه دارد) از نظر بصری کاملاً مؤثر است. اشتباه نکنید، Dead Tomb بهترین بازی مستقل موجود در بازار نیست، اما سبک گرافیکی آن واقعاً یک نکته قابل توجه است. در واقع بیشتر بار جلوه های صوتی و بصری بازی بر عهده گرافیک است، زیرا صدا تقریباً وجود ندارد، به غیر از صدای موسیقی که کمی بیش از حد بلند است و با فشار دادن دکمهها، صداهای کوتاه پشت سر هم مختلفی میآیند. در مجموع، بازی به عنوان یک تجربه Retro واقعا خوب کار می کند و در زمینه چیزی برای شکایت وجود ندارد.
توضیح گیم پلی فوق العاده ساده است، اما گاهی اوقات به طرز وحشتناکی انجام آن واقعاً سخت است. بگذارید منظورم را توضیح دهم. همانطور که در اتاق های مختلف گشت می زنیم و به اکتشاف می پردازیم، قسمت های خاصی در محیط وجود دارد که با نزدیک شدن به آنها، یک علامت سوال بالای سر شخصیت اصلی بازی ظاهر می شود و این نشان می دهد که چیزی وجود دارد که می توان آن را بررسی کرد یا با آن تعامل داشت. با فشار دادن دکمه A کنترلر بر روی آیتم مورد نظر، منویی از چندین کار ظاهر می شود.
در اینجا همه گزینه های معمولی مانند Look، Move، Use و غیره وجود دارد و سپس تنها کاری که باید انجام دهیم این است که بفهمیم برای پیشرفت در آن بخش باید از چه دستور خاصی استفاده کنیم. فقط دقت داشته باشید برخی از کارهایی که باید انجام دهید تا حدودی خارج از کانون توجهات شما هستند و به همین علت گاهی اوقات ممکن است متوجه نشوید دقیقا باید چه کاری را انجام دهید. این اغلب منجر به بروز خطاهایی می شود که عواقب ناگواری در پی دارد. زیرا مجازات اشتباه کردن در بازی معمولاً مرگ است و در این صورت از شما میخواهد از ابتدای اتاقی که در آن مرده بودید، دوباره ادامه دهید. مثلا در اوایل بازی ما در اتاقی با چهار بطری هستیم که سه تای آنها شما را خواهند کشت. هیچ راهی برای تشخیص اینکه کدام یک ایمن است وجود ندارد، بنابراین حدس میزنم چقدر خوش شانس باشید که کدام گزینه را انتخاب می کنید.
همانطور که در مراحل بازی پیشرفت می کنیم، چیزهایی را پیدا می کنیم و آنها را با خودمان می بریم (مثل سنگی که ممکن است در این مسیر مفید واقع شود)، گهگاه متوجه می شوید که گاهی اوقات باید همین کار را بیش از یک بار برای رسیدن به تاثیر مورد نظر انجام دهید. چیزی که در اینجا می خواهم روی آن تاید کنم این است که در سراسر بازی خیلی راحت و زود تسلیم نشوید! همانطور که اتاق ها را کامل می کنیم، می توانیم در یک صفحه نقشه در اطراف هرم حرکت کنیم، نقشه را گسترش دهیم و پیشرفت کنیم.
یکی از ویژگی های بحث برانگیز Dead Tomb این است که تقریباً در نیمه راه بازی، دستیابی به تمام دستاوردهای آن بسیار آسان است، به نظرم اگر توسعه دهندگان چالش بیشتری در زمینه کسب آنها اعمال می کردند، واقعا عالی می شد. با این حال، حتی زمانی که همه دستاوردها به دست آمده اند، کشش داستان به اندازه کافی قوی است که شما را به ادامه بازی ترغیب کند. تلاش برای وارد شدن به ذهن توسعهدهندگان، فهمیدن اینکه وقتی میخواهید یک پازل را حل کنید به چه چیزی فکر میکنند، بسیار سرگرم کننده است.
حرف آخر
اگر یک گیمر امروزی هستید و تاکنون موفق به تجربه یک بازی کنسول قدیمی و خاطره انگیز NES نشدید، بازی Dead Tomb به خوبی می تواند شما را به آن دوران قدیمی بازگرداند و خاطرات خوب بازیهای گذشته را احیا کند. اگر هم گیمر قدیمی هستید، این بازی نگاهی اجمالی به روزهای کودکی است و در حالی که دستاوردها خیلی راحت ارائه می شوند، گیم پلی و چالش مرتبط با آن همان چیزی است که به دنبالش هستید. این بازی به خوبی می تواند شما را به دورانی بازگرداند که ببینید صنعت بازی قبل از پیدایش گرافیک های امروزی چگونه بوده است.
Verdict
If you are a modern gamer and you haven’t managed to experience an old and memorable NES console game, Dead Tomb can bring you back to those old days and revive good memories of past games. If you’re an old gamer too, this game is a glimpse back to your childhood days, and while the achievements come pretty easily, the gameplay and associated challenge is what you’re looking for. This game can take you back to the era to see how the game industry was before the advent of today’s graphics