این نسل از بازیها را میتوان به عنوان عصر طلایی عناوین ژانر Roguelike توصیف کرد، چیزی که زمانی یک سبک گیم پلی مبهم بود، اکنون بسیار گسترده شده و المان های خود را به عناوین با درجات مختلف موفقیت راه یافته است. بازی Dust & Neon این فرمول را با ایده دیگری که به خوبی توسط استودیوی Rogue Games پوشش داده شده است، با المان های سبک نام آشنای تیراندازی twin stick ترکیب می کند و خلاقیت کافی برای برجسته شدن و احساس تازگی جنبه های مختلف خود را نیز به همراه دارد. تیراندازی دوقلو یا Twin-stick و گیم پلی به سبک روگ لایک همیشه ژانرهای قابل اعتمادی در بازی های مستقل هستند. Dust & Neon میخواهد هر دو را با هم ترکیب کند و دارای یک سیستم مجازات بخشنده است تا بازیکنان بتوانند استرس کمتری را برای اتمام بازی تجربه کنند و بیشتر روی مکانیکهای گان پلی و مخفی شدن تمرکز کنند. این بازی از موضوع غرب وحشی یا وسترن به عنوان محیط روایت داستانی خود استفاده کرده که در کمتر بازی ویدئویی به آن پرداخته شده است و روی تیراندازی تاکتیکی و یک سیستم قوی شخصیت سازی برای سفارشی کردن سبک بازی تاکید دارد. اما به نظر شما المان های سبک روگ لایک چگونه می توانند در این معادله قرار گیرند؟ آیا تنوع کافی برای انجام عمل وجود دارد؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
داستان Dust & Neon چیز زیادی ندارد و بیشتر برای توجیه بخش گیم پلی ارائه شده است. شما نقش یک جسد احیا شده با ظاهری شبیه فرانکشتاین را بازی می کنید. دانشمندی به نام دکتر فینکل شما را از انواع چیزهای ناخوشایند خلق کرده است تا ربات هایی که دنیا را گرفتار کرده اند از بین ببرید. شما در دنیایی قرار می گیرید که گفته می شود نوعی زمین بایر پسا آخرالزمانی است که در آن تقریبا هیچ انسانی باقی نمانده است و فقط روبات هایی وجود دارند که در محیط اطراف پرسه می زنند. برای بالا بردن و افزایش سطح شخصیت اصلی، شما باید مراحلی را طی کنید که میتوانید در انها انواع مختلفی از یک نوع ماموریت را داشته باشید. بیشتر وقت شما صرف گشتن در شهرهای متروکه با مضمون غرب وحشی در جستجوی روبات ها می شود که منجر به درگیری های شدید با اسلحه می شود.
مهمترین ویژگی در چنین بازیهایی، قبل از اینکه جزئیات را در نظر بگیرید، این است که مکانیکهای اصلی تیراندازی عملکرد بسیار خوبی داشته باشند، و البته در این زمینه Dust & Neon آنها را میخکوب میکند. در جریان مبارزات شما می توانید از پوشش و مخفی شدن در پشت موانع استفاده کرد، و یک حالت غلت خوردن مفید نیز وجود دارد که به شما کمک می کند از اصابت گلوله یا آتش دشمن جلوگیری کنید، اما گیم پلی بیشتر فقط شامل حرکت و تیراندازی است.
یک قابلیت منحصر به فرد در مورد مبارزه در این بازی این است که شما باید اسلحه خود را به صورت دستی بارگیری کنید و منظور من این است که باید دکمه را فشار دهید تا هر گلوله جداگانه بارگیری شود. این ویژگی در ابتدا کمی آزاردهنده است، اما همانطور که بازی را انجام دادم، واقعاً از این کار لذت بردم. جایی که المان های سبک روگ لایک وارد گیم پلی می شوند هنگامی است که با گذشت زمان تجربه ای را ایجاد می کنید که می توان از آن برای ارتقای دائمی شخصیت خود حتی پس از مرگ نیز استفاده کرد و همچنین مواردی که می توانند وضعیت پایه ای شما را بهبود بخشند و شروع بهتری به شما ارائه دهند. جدا از این اجزای ارتقاء، اصلی ترین چیزی که در Dust & Neon جمع آوری می کنید اسلحه است. در هر زمان می توانید یک تپانچه، یک تفنگ ساچمه ای و یک تفنگ حمل کنید که انواع مختلفی از هر کدام در مراحل و مغازه های سطح شهر پراکنده شده است.
این بازی از لحاظ بصری دقیقا شبیه فیلم های وسترن فضایی به نظر می رسد، به طوری که جزئیات مرتبط با این موضوع در گوشه و کنار دنیای بازی به چشم می خورند، برای مثال بشکه ها و خطوط راه آهن، محیط مملو از گرد و غبار شهر را پر کرده اند. شما با دشمنانی مانند کریستال های درخشان و زباله های روباتیک روبرو خواهید شد که جنبه نئونی دوران آینده را فراهم می کند. انیمیشن سازی تمامی شخصیت های بازی به خوبی انجام شده است و برای یک روایت به سبک آخرالزمانی به طور مناسبی تیره و تار است، با رنگ هایی که برای برجسته کردن عناصر خاصی مانند ژنراتورها، اقلام آزمایشگاهی یا مهمات پخش می شوند. گرافیک بازی از سبک هنری Cel shading استفاده می کند که حال و هوای خاصی به تم کلی بازی بخشیده است. صداگذاری، جلوه های بصری را با آهنگ هایی تکمیل می کند که یک موسیقی متن معمولی غربی را می گیرد و به نوعی آن را برای این دنیای دیستوپیایی تغییر می دهد.
حرف آخر
Dust & Neon یک بازی اکشن هیجان انگیز با منحنی دشواری نسبتا ثابت است که به اندازه کافی برای ساختن شخصیت های به یاد ماندنی برای ایجاد یک تجربه اعتیاد آور تلاش می کند. با این حال به اوج موفقیت های بازی Hades نمی رسد و این به دلیل عدم تنوع در بخش گیم پلی و فقدان شخصیت های جذاب است. از نظر بصری جذابیت بازیهای دارای گرافیک به سبک Cel shading را دارد که قبلاً مشابه آن را در عناوین مشهوری مانند سری Borderlands دیدهایم و واقعاً عمق آن را دارد که ساعاتی جدی را به آن اختصاص دهید. با اینکه مکانیک بارگذاری مجدد این بازی کاملا جدید است، ولی می تواند دردسرساز نیز باشد. به طور کلی این عنوان یک بازی بسیار سرگرم کننده با چالش و تنوع در سلاح ها، مناطق و ماموریتها است که با وجود کاستیهای آشکار، در ارائه چیزی متفاوت تا حد زیادی موفق عملکرد موفقیت آمیزی داشته است. اگر بازیهای تیراندازی twin-stick را دوست دارید، ارزش آن را دارد و ممکن است در نهایت آن را دوست داشته باشید.
Verdict
Dust & Neon is an exciting action game with a fairly consistent difficulty curve that does enough to create memorable characters to create an addictive experience. However, it does not reach the peak of the success of the Hades game, and this is due to the lack of variety in the gameplay and the lack of attractive characters. Visually it has the appeal of games with cel shading style graphics that we’ve seen before in popular titles like the Borderlands series, and it really has the depth to put some serious hours into. Although the reloading mechanic of this game is completely new, it can also be troublesome. Overall, this is a very fun game with a lot of challenge and variety in weapons, areas, and missions that, despite its obvious shortcomings, has largely succeeded in offering something different. If you like twin-stick shooters, it’s worth it and you might end up liking it