سلامی دوباره خدمت دوستان و مخاطبان گرامی Gamingles امروز با نقد و بررسی یکی از قدیمی ترین بازی های ویدیویی دنیا در خدمت شما بازی دوستان گرامی هستیم. اگر از گیمر های قدیمی باشید حتما نام بازی EARTH DEFENSE FORCE را شنیده اید. حال امسال تولید کنندگان این بازی ها تصمیم به انتشار نسخه ای جدید به عنوان World Brothers را گرفته اند که به نقد و تفسیر این بازی خواهیم پرداخت.
بازی در رابطه با سربازی است که در دنیایی عجیب و پر از دشمنان زیادی که قصد تصرف دنیایش را دارن زندگی می کند. همه چیز مربوط به EARTH DEFENSE FORCE مخصوصا از گذشته شخصیت اصلی بازی بسیار غم انگیز و تراژدی است. داستانی پر از دراما و لحظه های احساسی است که همراه با مراحلی که در بازی تعبیه شده است در ادامه بازی بسیاری حماس ای و انقلابی می نماید.
البته می دانیم که بازی آنچنان از لحاظ گیم پلی تفاوتی با بازی های هم رده خودش در این سطح بازی ها ندارد. به طور مثال همه بازی ها وقتی داستانشان را با ورود آدم های فضایی و دشمنان کهکشانی شروع می کنند در حقیقت می خواهند که دنیا بازی سازی را به سمت ماجرا های اکشن برده تا بتوانند در آن ژانر بازی سازی مانور توسعه خودشان را بدهند. البته بیشتر از هر چیزی کیفیت داستان و همراهی آن با گیم پلی بازی ها که حتی EARTH DEFENSE FORCE هم از آن مستثنی نیست در بطن نقد قرار دارد. در خیلی بازی ها اول توسعه دهندگان ژانر بازی را انتخاب می کنند و بعد با توجه به توانایی تولید و کد نویسی بازی حد مرز خود را برای تولید افکت ها و گیم پلی بازی مشخص کرده و در آخر به سراغ بازی می روند. EARTH DEFENSE FORCE هم به همین طریق ساخته شده است. البته فضای گیم و طراحی بازی به گونه بسیاری خوبی با استایل خاص خودش انجام شده است ولی وقتی توسعه دهندگان بازی را با داستان اصلی شروع نمی کنند همیشه مسیر بازی تحت الشعاع کیفیت طراحی بدنه بازی مخصوصا در بخش گرافیکی قرار می گیرد. در حالی که در بازی های بزرگتر مخصوصا در سطح تولید کنندگانی مانند UbiSoft در اصل داستان بازی مهم است و بعد از آن است که طراحان بازی به سراغ لوازم مهم اجرای بازی بعد از ضروری شدن و درخواست آن توسط مدیر پروژه خواهند رفت. اما در EARTH DEFENSE FORCE کاملا مشخص است که ساخت بازی در بعد فنی زود تر از ساخت توسعه داستانی بازی انجام گرفته است.
بازی جدید این مجموعه از لحاظ طراحی گرافیکی بسیار کارتونی تر شده است و برای سنین کوچک تر بسیار کاربرپسند تر شده است. این کارتونی بودن را حتی می توان در دیالوگ های بازی نیز مشاهده کرد. در طول بازی نیز شخصیت های بازی های قبلی نیز به صورتی نوستالژیک در مراحلی از بازی حظور پیدا خواهند کرد و به تنوعی مسیر بازی کمک می کنند.
یکی از مشخص ترین قسمت های طراحی بازی مربوط به ساده بودن گیم پلی بازی است. البته نه صرفا بخواهیم بگوییم ساده است و بهتر است از کلمه “همیشگی” استفاده کنیم. تمام بازی مربوط به این است که باید دشمنان را با تیر و شلیک از بین ببرید و در ادامه سلاح ها و ابزار های خود را باید به روز رسانی کرده و قوی تر کنید. البته هزاران بازی این گونه ساخته شده اند و اکثر گیمر ها مشکل خاصی با آن ندارند ولی ما فکر می کنیم که در سال ۲۰۲۱ بعد از تولید حد اقل ۵ سری از بازی های EARTH DEFENSE FORCE شاید طراحان بازی بخواهند با نوآوری خاصی مکانیک بازی را تغییر دهند ولی مثل اینکه توسعه دهندگان شرکت Sandlot اعتقادی به ریسک های بزرگ در ساخت بازی های بودجه بالا ندارند و وقتی بازی را به ۳D Publisher برای توسعه گرافیکی می سپارند بیشتر دوست دارند که بازی را با همان شیوه سنتی برای دسترس گیمرها قرار دهند.
البته بید گفت که در سری های باز ها مخصوصا در بازی اول و دوم و سوم که از سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ منتشر شده است بازی روند شخصیت سازی و نمایش قدرت تیم توسعه را در بطن شیوه بازی سازی خود قرار داده بود و با آمده کنسول ها به دنیای بازی شرکت بازی سازی ژاپنی Yuke’s دیگر دست به تغییرات اساسی در ساختار بازی نزده است و از بازی Insect Armageddon محصول سال ۲۰۱۱ با افزایش حجم توسعه گرافیکی بازی گیم پلی بازی کمی نادیده گرفته شده است.
ولی با پا پیش گذاشتن تیم طراحی های گرافیکی بازی و مشارکت thinkArts در ساخت بازی EARTH DEFENSE FORCE توانست با کیفیت گرافیکی مناسب به کنسول های بازی و همینطور PC ها راه پیدا کند که در نسخه های اولیه کمی با مشکل رو به رو بودیم ولی در این نسخه که با نام World Brothers انتشار یافته است بازی از لحاظ گرافیکی مخصوصا طراحی های افکت های بازی از جمله انفجار ها و دور شدن از ساختمان ها در پرسپکتیو خاص بازی و شلیک ها و …. در سطح بسیار راضی کننده ای قرار دارند. و در همین جا است که دلیل نپرداختن بازی به وسعت دادن به بخش گیم پلی آن مشخص می شود. در حقیقت توسعه دهندگان به این نتیجه رسیده اند که اگر بازی را در اختیار دارند که از لحاظ گرافیکی در سطح خیلی خوبی قرار دارد چرا باید برای فروش آن در بخش گیم پلی و داستان مانور بدهند و ریسک کنند؟
باید بدانید که با این همه تفاسیر که از نسخه هفتم بازی مطرح شده است خود بازی گیم پلی بسیار خوب و روانی دارد و در بخش توسعه گرافیکی مخصوصا گیم پلی آن گیمر ها می توانند لحظات لذت بخشی را سپری کنند. انفجار ها و صحنه های اکشن همراه با استایل و دیزاین خاص بازی محیطی شاداب و خوشحال کننده ای را برای انجام مراحل بازی ایجاد کرده اند.
حرف آخر
در مجموع باید گفت که بازی EARTH DEFENSE FORCE به روند تولیدات خود به خوبی ادامه داده است و داستان بازی خود را با محتوایی مناسب و گرافیکی چشم پسند برای گیمر ها مخصوصا طرفدارانی مثل ما که از ۲۰۰۳ با PS2 آن را انجام می داده اند همراه ساخته است. در بازی لگ های بسیار کمی وجود دارد و اکثر افکت ها و مکانیک های بازی به خوبی اجرا می شوند. موسیقی بازی مخصوصا SFX ها به خوبی فضای لگویی بازی را شرح می دهند و هر زمانی که شما نام بازی را بشنوید حس بازی کردن خاص آن در ذهن شما تداعی خواهد شد و سری World Brothers نیز از آن مستثنی نخواهد بود.
Verdict
EARTH DEFENSE FORCE has continued to produce well, combining its game story with good content and eye-catching graphics for gamers, especially fans like us, who have been doing it with the PS2 since 2003. Is. There are very few logs in the game and most of the effects and mechanics of the game run well. The game’s music, especially the SFXs, well describe the game’s logo atmosphere, and every time you hear the name of the game, the feeling of playing it will evoke in your mind, and the World Brothers series will be no exception.