IRONFALL Invasion یکی از معدود بازی های شوتر سوم شخص کنسول Nintendo 3DS محسوب می شود که توسط استویوی نسبتاً ناشناخته VD-Dev توسعه یافته بود. این بازی ابتدا در سال ۲۰۱۵ بر روی Nintendo 3DS منتشر شد که از لحاظ فنی عملکرد بسیار خوبی داشت، تا حدی که تا به امروز هم از این ویژگی برجسته آن به خوبی یاد می شود.
این بازی گیم پلی الهام گرفته از Gears of War را با جلوه های بصری خیره کننده به ۳DS آورد که هنوز به عنوان یکی از بهترین های این پلتفرم می باشد. اکنون که در اواخر سال ۲۰۲۴ هستیم و نزدیک به ده سال از زمان انتشار نسخه اصلی آن می گذرد، این ریمستر راهی نینتندو سوییچ شده است. در حالی که هرازگاهی محدودیتهای پلتفرم راهاندازی آن را به یاد میآورید، من نمیتوانم از IronFall: Invasion حتی با نقصهای فراوان آن لذت نبرم.
این بازی به عنوان یک تیراندازی سوم شخص، با شباهت های آشکار به فرنچایز Gears of War اجرا می شود. نزدیک شدن به یک تکه کاور و فشار دادن B باعث می شود شخصیت شما به آن بچسبد. از اینجا می توانید خوتان را در امتداد آن بلغزانید و ZL را نگه دارید تا به سمت بیرون خم شده و شلیک کنید. این یک تیرانداز کاملاً غیرمعمول است و حتی از مکانیک بارگذاری مجدد گلوله های مشابه سری Gears of War استفاده میکند، زیرا زمانبندی بارگذاری مجدد بر روی صفحه نمایش به شما یک جایزه میدهد. در حالی که خیلی به آن شبیه نیست، اما به طور کلی خوب اجرا می شود.
IronFall: Invasion از نظر نوآوری در گیمپلی در ۳DS واقعاً تغییر نکرده است. همانطور که گفته شد، داشتن یک راه اندازی آنالوگ دوگانه مناسب به جای دایره pad pro یا New 3DS C-nub تفاوت بزرگی ایجاد می کند. در نتیجه پیمایش لحظه به لحظه و gunplay در سوییچ بسیار بهتر از ۳DS است. در روی دیگر سکه، بخشهای مختلف پازل مبتنی بر صفحه نمایش لمسی قرار دارند. در ۳DS، اینها برای تعامل از طریق صفحه نمایش لمسی ساخته شده بودند و همه به خوبی کار می کردند. بدیهی است که کنترلهای دکمه سوئیچ برای پخش به صورت پایه اضافه شدهاند، اما کنترلهای لمسی غیرقابل توضیحی هنگام پخش دستی در دسترس نیستند. بسیاری از آنها معلوم است به وضوح با یک صفحه نمایش لمسی ساخته شده اند که تعامل با آنها از طریق یک کنترلر استاندارد کاملاً ناخوشایند است.
در اینجا نیز مانند نسخه اصلی، حالت های بازی شامل بخش های کمپین و چند نفره می شود. این کمپین شما را در نقش دو شخصیت Jim Woper، یک تفنگدار غول پیکر زره پوش جنگی متعلق به اوایل دهه ۲۰۰۰ و Sam Finch، پشتیبانی فنی شما مجهز به یک تپانچه قرار می دهد. داستان این بازی اگرچه چندان جذاب نیست، اما روی مضمون کلی تهاجم بیگانگان و برخی تحقیقات علمی مشکوک تمرکز دارد. اکثر کمپین بر روی جیم متمرکز است، اما گاهی اوقات شما در نقش سام بازی می کنید.
در حالی که مراحل جیم بهعنوان سطوح تیراندازی راهروی تکراریدر نظر گرفته میشوند، سم احساس میکند که سطوح او قرار بوده مراحل مخفی کاری باشند، اما توسعه دهندگان هرگز مکانیک مخفی کاری اضافه نکرده اند. بنابراین در عوض شما فقط راهروهای بسیار مشابه اما با زره کمتر و فقط یک تپانچه را از نظر می گذرانید. گاهی اوقات شما همچنین لحظاتی غیرمنتظره مانند تیراندازی با برجک یا برخی از بخشهای متمرکز بر تک تیرانداز را تجربه خواهید کرد که واقعا لحظات عالی بودند.
متأسفانه حالت چند نفره در حال حاضر پلیرهای کمی دارد. من هرگز نتوانستم با موفقیت سایر بازیکنان موجود را پیدا کنم. با این حال، میتوانید وارد حالت بقا شوید که شما را به چالش میکشد تا با امواجی از دشمنان مقابله کنید و ببینید که در یک محدودیت زمانی مشخص، چند نفر را میتوانید از بین ببرید. در ۳DS نسخه ی نمایشی چند نفره محدودی وجود داشت که بدون شک به پر شدن سرورها کمک کرد. جالب است اگر حرکت مشابهی در اینجا می تواند به فعال تر کردن حالت های چند نفره کمک کند.
از لحاظ گرافیک، بازی روی ۳DS فوق العاده به نظر می رسید و خوشبختانه در این نسخه نیز به خوبی برای نینتندو سوییچ به روز شده است. توسعهدهنده VD-Dev همیشه در به دست آوردن عملکرد بصری باورنکردنی از هر پلتفرمی که با آن کار میکند، مهارت زیادی داشته است، بنابراین جای تعجب نیست که اکنون، کیفیت کامل ۱۰۸۰p، ۷۲۰p روی حالت دستی و ۶۰fps را داشته باشیم. شما در واقع می توانید از بین گزینه های رندر بازی با وضوح ۹۰% یا ۱۰۰% یکی را انتخاب کنید. من ۱۰۰% را ترجیح دادم و در حن تجربه بازی به ندرت شاهد افت نرخ فریم بودم. طبیعتا گزینه ۹۰% باید عملکرد بسیار پایداری را ارائه دهد.
خود محیط ها کاملاً روی یک صفحه نمایش بزرگ به خوبی جلوه می کنند و توجه مخاطب را نگه می دارند. VD-Dev در اینکه تک تک بافت ها را به استانداردهای مدرن HD به روز کرده، کاملا موفق بوده است. در مجموع از لحاظ گرافیک، این بازی شباهت زیادی به دیگر بازی این توسعه دهنده یعنی Rise: Race the Future دارد که به تازگی برای سوئیچ عرضه شده است. در حالی که جلوه های بصری روی سوییچ به اندازه ۳DS جذاب نیستند، اگر انیمیشنهای خشک آن را د نظر نگیریم، هنوز هم ظاهر بسیار خوبی دارد.
حرف آخر
IRONFALL Invasion در زمان خودش، یک شوتر سوم شخص کاملاً عالی بود که در پوسته یک عنوان فوقالعاده بهینه سازی شده روی کنسول ۳DS منتشر شده بود. من آن را بهعنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیهای ۳DS که تاکنون ساخته شده است، در نظر می گیرم که شانه به شانه با بازیهای مشهوری مانند Resident Evil Revelations، Star Fox 64 3D و Nano Assault رقابت می کرد. بدون در نظر گرفتن این موضوع، IronFall: Invasion روی نینتندو سوئیچ یک بازی شوتر سوم شخص کاملاً قابل قبول رتبه بندی می شود. هنوز از نظر فنی عالی است، اما به اندازه نسخه سال ۲۰۱۵ خودش قابل توجه نیست. با این حال، اگر می خواهید یک بازی جذاب به سبک Gears of War را که توسط یک استودیوی مستقل کوچک با استعداد توسعه داده شده است، بررسی کنید، ارزش وقت گذاشتن را دارد.
Verdict
IRONFALL Invasion was a pretty great third-person shooter in its day, released in the shell of a superbly optimized title for the 3DS. I consider it one of the most impressive 3DS games ever made, competing shoulder to shoulder with the likes of Resident Evil Revelations, Star Fox 64 3D, and Nano Assault. Regardless, IronFall: Invasion on the Nintendo Switch ranks as a perfectly acceptable third-person shooter. It’s still technically excellent, but not quite as impressive as its 2015 counterpart. However, if you’re looking to check out a fun Gears of War-style game developed by a talented small indie studio, it’s worth your time