اگر بازی Soul Reaver را بازی کرده باشید، با تِم «انتقام شرّ ستمدیده از شرّ ستمگر» قطعا آشنا هستید. در این نقد و بررسی به سراغ بازی Mahluk Dark Demon خواهیم رفت که پس از گذشت پنج سال حالا برای Nintendo Switch در دسترس قرار گرفته است.
Mahluk Dark Demon یک بازی اکشن دو بعدی با اِلِمانهای پلتفورمر به سبک بازیهای قدیمی است که با استفاده از گرافیک ساده پیکسل آرت و جزئیات محدود بصری، توسط Serkan Bakar ساخته شده است.
داستان بازی روایت شیطانی به نام Mahluk است که توسط پادشاه شیاطین که Kindar نام دارد مدتها به سرزمین رنج و عذاب تبعید میشود. خروج Mahluk از اسارت Kindar آن قدر به طول میانجامد که هنگام بازگشت او، کسی درست نمیداند او پیش از اینکه در شعلههای نفرتش از Kindar به این روز بیافتد، چه کسی بوده و چه گذشتهای داشته است.
در روایت ابتدای بازی ذکر میشود که Mahluk یک آدمکش حرفهای و یا یک شاهِ قدرتمند بوده که مغلوب Kindar شده است.
گیمپلی بازی همان حرکات معمول بازیهای اکشن دوبعدی را دارد و تنها یک دکمه برای حمله با سلاح دارید که البته در ابتدای مرحله اول پیامی از طرف بازی مبنی بر امکان تغییر دادن سلاحی که در دستتان است (در صورت کسب سلاحهای دیگر) به شما نشان داده میشود. این سلاحها را میتوانید با سکههایی که در بازی جمع آوری میکنید بخرید و یا با گشتن و پیدا کردن بخشهای مخفی در هر مرحله آنها را loot کنید.
برای عبور از برخی موانع و یا تلهها باید از اهرمهایی که در نقاط مختلف مرحله وجود دارد استفاده کنید و البته زمان حرکت کردن خود را به گونهای تنظیم کنید که در چاله پر از نیزه سقوط نکنید، چون تنها سه بار فرصت اشتباه دارید و پس از اشتباه سوم، به ابتدای مرحله و یا آخرین نقطهای که در مرحله ذخیره شده باشد فرستاده خواهید شد.
با جمع آوری معجونهای Ice و یا Fire قابلیت استفاده از دو نوع جادو را خواهید داشت که یکی گلولهای آتشین به سمت دشمنان میفرستد و دیگری آنها را در همان حالتی که هستند منجمد میکند تا با سلاحی که در دست دارید از خجالت دشمن در آیید.
تمامی موجوداتی که در بازی با آنها رو به رو میشوید با استفاده از رنگ سیاه و سایههای خاکستری طراحی شدهاند اما افکت قدرتهای جادویی و یا کشته شدن دشمنان دارای رنگهای متفاوتی است.
برای پیدا کردن بخشهای مخفی باید با استفاده از سلاح خود برخی دیوارها را از بین ببرید و یا با استفاده هوشمندانه از پلتفورمهای متحرک به جایی برسید که صندوقی منتظر شماست.
برخی پلتفورمها مدت کوتاهی پس از اینکه پایتان به آنبرسد از بین خواهند رفت و از آنجایی که در فضای بازی رنگ سیاه و تیرگی غالب است، جزئیات بسیار کمی از پلتفورمها مشخص است و برای اینکه تشخیص دهید کدام پلتفورمها قرار است زیر پایتان را خالی کنند و شما را به چالههای مرگبار بیاندازند، باید به طول آنها و متحرک بودن و یا ایستا بودن آنها توجه نمایید.
اگر بخواهیم کمی به نکات منفی بازی اشاره کنیم، اولین موردی که مخاطب را غافلگیر میکند عدم انسجام برخی اجزاء گرافیکی بازی با دیگر اِلِمانهاست. فونتی که برای نمایش متن داستان که راوی در Intro بازی آن را میخواند، استفاده شده است، غیر پیکسل آرتی است و یکپارچگی بازی را از بین میبرد. همینطور نوار سلامتیای که هنگام آسیب زدن به دشمنان بالای سر آنها ظاهر میشود و حتی پارتیکلهایی که پس از کشته شدن دشمنان به اطراف پاشیده میشود، هیچکدام انیمیشنهای دو بعدی پیکسلی نیستند.
صداگذاری بازی در کنار تم تاریک و اهریمنی آن، باعث میشود تا برخی موقعیتها بیشتر کمدی باشد تا خشن. موسیقی بازی نیز با توجه به مقیاس تولید بازی، صرفا یک موسیقی استاندارد پیشزمینه است که البته بسیار با محیط بازی سازگار است و در عینحال مانند برخی بازیها که به منظور نوآوری از موسیقیهای هِوی متال استفاده میکنند، آزار دهنده نخواهد شد.
این بازی شامل یک بخش Multiplayer نیز میباشد که از طریق آن میتوانید با بازیکن دیگری به مبارزه بپردازید یا برای زدن رکورد زمان اتمام کردن هر مرحله در بخش داستانی با یکدیگر مسابقه بدهید.
حرف آخر
Mahluk Dark Demon به جز تِم خاص و استفاده از اِلِمانهای آشنای بازیهای اکشن دوبعدی، چیز بیشتری برای ارائه ندارد و یک بازی دیگر در فروشگاه دیجیتالی Nintendo است که بسته به سلیقهتان ممکن است از آن لذت ببرید.
Verdict
Except than a certain kind of theme and familiar elements of 2D action games, Mahluk Dark Demon doesn’t have anything new to offer and is just another game in Nintendo’s digital store which you might enjoy according to your taste.