برخی از بازیهای کنسول نینتندو سوئیچ از ایده های بسیار جالب و نوآورانه ای در بخش های مختلف خود استفاده می کنند که تعدادی از آنها واقعا قابل توجه هستند. مثلا اینکه روایت داستانی را طوری با گیم پلی همگام کنند که محصول نهایی یک اثر لذت بخش باشد و حتی با گذشت زمان زیادی پس از اتمام بازی، همچنان در ذهن شما باقی مانده باشد و در واقع نقش ببندد. بازی OSHIIRO که یک عنوان اول شخص در سبک ترسناک و ماجرایی می باشد، از یک پیش فرض منحصر به فرد استفاده می کند که در آن شما در یک مکان اجرای خالی از سکنه، باید اسرار موجود در آن مکان را بررسی کنید. مطمئنا با نگاهی گذار به تصاویر این بازی متوجه تمایز آن با دیگر عناوین ترسناکی که تا به حال تجربه کرده اید، خواهید شد. این بازی به طور انحصاری در تاریخ ۲ فرویه ۲۰۲۳ بر روی کنسول نینتندو سوییچ منتشر شده و در حال حاضر خبری از عرضه آن برای دیگر پلتفرم ها و کنسول ها نیست. در ادامه با نقد و بررسی این بازی ما را همراهی کنید.
بازی OSHIIRO یک تجربه ترسناک جدید و منحصر به فرد است که گیم پلی آن، چالش های خوبی برای ارائه دارد، با طراحی محیطی تاریک که به خوبی با تم به سبک Virtual Idol که استفاده می کند، تضاد دارد. در بخش داستانی، شما به یک سالن تسخیر شده به نام Chiba Legend Arena فرستاده می شوید، جایی که قرار بود در آن نمایش Virtual Idol برگزار شود. در حالی که شما در داخل محوطه این محل هستید، با ارواح زیادی روبرو می شوید و باید اسرار محیط اطراف آنها را بررسی کنید. برای انجام این کار، باید نواحی مختلف این مکان را کاوش کنید و ارواحی را که با آن مواجه میشوید، به وسیله چوب درخشندگی خود، بیرون کنید.
سه تنظیمات سختی برای بازی OSHIIRO وجود دارد که به بازیکنان این امکان را میدهد تا گزینهای را انتخاب کنند که مناسب سطح مهارتشان باشد و در مراحل بالاتر، چالش های بزرگتری را ارائه می دهند. به طور کلی چالش های موجود در این بازی به خوبی متعادل شده اند، با منحنی دشواری که بسته به رویکردی که شما در بازی اتخاذ می کنید، می تواند کمی نوسان داشته باشد. این به دلیل رویکرد غیر خطی به مراحل بازی و همچنین نحوه برخورد بازیکنان با موانع این بازی است. چوب درخشندگی که در اختیار دارید، دارای سه رنگ مختلف است که هنگام رویارویی با ارواح مورد نظر باید رنگ آن را دقیقا مطابق با رنگ روح مورد نظر انتخاب کنید تا بتوانید آنها را شکست دهید. در هر مرحله تعدادی نماد به شکل دختر بچه هایی وجود دارند که تصاویر آنها روی در و دیوار قرار دارد. با پیدا کردن همه آنها به مرحله جدید خواهید رفت. ضمنا تعدادی زیادی مینی گیم با بازی کوچک در این عنوان وجود دارند که از نظر ظاهری برای داستان اصلی بازی کاملا بی ربط به نظر می رسند. این بازیهای کوچک عجیب و غریب نیز به هیجان و تجربه کلی بازی نیز اضافه میکنند.
این بازی کاملا بی نقص نیست و مشکلاتی در برخی مراحل دارد که تا حدی آزاردهنده اند. در طول بازی، من توانستم از مرزهای نقشه فرار کنم و برای مدت نامحدودی زمین خوردم که باعث شد مجبور شوم مرحله ای را که در آن بودم، دوباره راه اندازی کنم. لحظاتی نیز وجود داشت که دشمنان مورد حمله من قرار گرفتند و از پا در آمدند و مرا کشتند، اما این مشکلات تجربه کلی من را خراب نکرد. کنترلهای این بازی بهخوبی چیده شدهاند و همه ورودیهای مهم به بهترین حالت ممکن طرح ریزی شدهاند. سیستم حرکتی شخصیت اصلی و دوربین از لایه بندی بازیهای سبک twin stick استفاده می کند که برای عناوین اول شخص رایج است و در حین بازی بسیار پاسخگو هستند. دکمههای حمله و تغییر رنگ در شانههای راست، با یک دکمه هدف اصلاحشده در سمت چپ و یک دکمه تعامل روی جلوی کنترلر نینتندو سوئیچ قرار دارند. استفاده از همه این ورودیها راحت است و با تمام سبکهای کنترلر به خوبی کار میکند.
از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری، این یک بازی بسیار وابسته به محیط با تمی تاریک است که فقط نور میله درخشانی که در اختیار دارید، شما را از میان تاریکی محیطهای مختلف هدایت می کند. این ویژگی به خوبی با طراحی هایی که برای ارواح بازی استفاده میشود، کار میکند، زیرا انیمیشنهای تکاندهنده آنها حس وحشتناکی را به تجربه کلی بازی اضافه میکنند.
تصاویر دختران موجود در بازی که تحت عنوان ReGene Beats یا Idols شناخته می شوند، دارای سبک انیمه ای هستند که تضاد خوبی با تم ترسناک بازی دارند. از نظر جلوه های صوتی، صداهای موجود در بازی شامل صداهای محیطی، فریادهای ایستا و تکان دهنده مردگان است که در کل تجربه گیم پلی بازی به خوبی نفوذ می کنند. موسیقی متن ساده است و شامل تم اصلی گروه Virtual Idol است که در بازی ارائه شده است و زمانی که ارواح توسط شما گرفتار شوند، پخش می شود. در این مورد استفاده خوبی از صداگذاری وجود دارد، با گفت و گوهای داستانی کاملاً روایت شده و صداهای Idol.
حرف آخر
با اطمینان می توانم بگویم OSHIIRO عجیب ترین بازی ترسناکی است که تا به حال بازی کرده ام. من با این بازی زمان خوبی را سپری کردم، زیرا پیش فرض داستانی آن بسیار منحصر به فرد بوده و چالشی که ایجاد می کند، بسیار سرگرم کننده است. این طولانیترین بازی ترسناکی نیست که انجام می دهید و ممکن است تنها چند ساعت طول بکشد تا به طور کامل تمام شود، اما ارزش تکرار زیادی و همچنین محتوای اضافی برای بازیکنان وجود دارد. با این حال این عنوان ایراداتی دارد که تجربه کلی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر می خواهید یک تجربه ترسناک منحصر به فرد، با سرگرمی های عجیب و غریب و غیرعادی ژاپنی داشته باشید، من قطعا می توانم این بازی را توصیه کنم.
Verdict
I can confidently say OSHIIRO is the weirdest horror game I’ve ever played. I had a good time with this game because the story premise is so unique and the challenge it creates is so much fun. It’s not the longest horror game you’ll play and may only take a few hours to fully finish, but there’s plenty of replay value as well as additional content for players to enjoy. However, this title has some flaws that affect the overall experience. If you want to have a unique horror experience, with weird and unusual Japanese entertainment, I can definitely recommend this game