The Rumble Fish عنوانی قدیمی در ژانر مبارزه ای است که در سال ۲۰۰۴ توسط DIMPS ساخته شد و طولی نکشید که به خاطر انیمیشن روان و مکانیک های عمیق گیم پلی خود مشهور شد. اکنون این بازی قدیمی با نام The Rumble Fish + همراه با ویژگی های جدید بازگشته است و برای یکبار دیگر قصد دارد موفقیت های نسخه اصلی را به ارمغان بیاورد.
استودیوی توسعه دهنده این بازی نقش بزرگی در خلق برخی از مشهورترین عناوین مبارزه ای مانند Street Fighter IV ایفا کرده است و این محصول جدید آن نیز یک بازی مستقل کوچک و با شکوه با ترکیبی جالب و نسبتا متنوع از شخصیت ها و سیستم نبرد عالی است و با آثار هنری دوبعدی و انیمیشن های پرزرق و برق خود. مجموعه ای از ویژگی های جدید را از نسخه قبلی خود اضافه می کند و تقریباً از هر نظر آن را بهبود می بخشد. اما در نهایت برخی مشکلات مانع از تحقق کامل پتانسیل های این بازی می شود و نتیجه آن طور که شایسته است، مورد قبول نمی باشد.
بهترین توصیفی که در مورد بازی The Rumble Fish + می توانم بگویم، این است که یک عنوان مبارزه ای آرکید خالص به معنای واقعی است، به این معنی که فلسفه گیم پلی آن فقط همین است: مبارزات کوتاه با فهرست محدودی از شخصیت ها که قرار است بازیکنان را بلافاصله وارد عمل کند. اگرچه بازیهای کلاسیک آرکید مانند این میتوانند کاملاً پر از جزئیات باشند و کارهای زیادی برای انجام دادن انجام شود و بسیاری از آنها در این فضا نامی برای خود دست و پا کردهاند، اما The Rumble Fish + خود را در سمت کم عمقتر ژانر آرکید میبیند.
بر خلاف بسیاری از بازیهای مبارزهای دیگر که دارای چندین سنج هستند که میتوانند به معنای حرکت، تکنیک، مکانیک یا موارد مشابه باشند، The Rumble Fish + دارای دو سنج جداگانه است که هر دو بسته به سبک مبارزه بازیکن پر میشوند. اینها مقادیر Offensive و Defensive هستند که در قسمت پایین صفحه به نمایش در می آیند. اینها نوارهای خود را دارند که به شما امکان می دهد حرکات فوق العاده و ضدحمله های دفاعی زیادی انجام دهید که برخی از آنها می توانند حریف شما را از پا درآورند.
سنج Offensive میتواند به شما در انجام تکنیکهای قوی، ترکیبهای قدرتمند یا حتی شکستن حالت تدافعی حریف کمک کند. نوار Defensive را می توان بیشتر برای ضد حمله ها و البته حملات ویژه دفاعی استفاده کرد. اگر بتوانید هر دو نوار OFF و DEF را به حداکثر برسانید، که یک اتفاق بسیار نادر است، میتوانید یک Critical Art را اعمال نمایید، این یک حمله قدرتمند و معمولاً کاملا مضحک است که تقریباً جالبترین راه برای پایان دادن به زندگی حریف مقابل است. در زیر نوار گارد نشانگر Boost Dive قرار دارد. پس از پر شدن می توانید به حالت نیمه آسیب ناپذیر وارد شوید و به حرکات تقویت شده دسترسی داشته باشید.
شخصیت های نسبتا زیادی به عنوان مبارز در بازی وجود دارند که هر کدام دارای چندین ویژگی منحصر به فرد هستند که هم برای استراتژی های تهاجمی و هم برای استراتژی های دفاعی کار می کند و اگر چه گاهی اوقات می تواند شبیه بازی سنگ، کاغذ، قیچی باشد. در مبارزات، ترکیبهای استاندارد خود را خواهید داشت که برای هر بازیکنی در بازیهای مبارزهای آشنا هستند، اگرچه کنترلها فشرده هستند و حرکت بسیار عالی است.
کنترلهای بازی خوب هستند و هیچ تاخیر ورودی قابل توجهی وجود ندارد، اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که حرکات ممکن است خارج از کنترل شما اتفاق بیفتند یا ممکن است انجام نشوند یا همه با سرعتهای مختلف متحرک هستند، گویی بازی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا میشود، اما مشت و لگد ممکن است به ترتیب با ۲۵ و ۴۰ فریم بر ثانیه ارائه شوند – چیزی شبیه به آن.
در این موضوع شکی ندارم که تیم طراحی این بازی، سلطان صاحب سبک خلق انیمیشن های دوبعدی است. حرکات شخصیت ها بسیار تمیز، واضح و روان هستند (اگرچه در ابتدا عجیب به نظر می رسد). موسیقی متن نیز چیز برجسته ای ندارد و در طول بازی به وضوح شنیده نمی شوند. صدای ضرب و شتم مبارزان در حدی است که مانع از رسیدن کامل صدای آهنگ های بازی می شوند.
حرف آخر
به طور کلی بازی The Rumble Fish + من را به یاد یک عنوان مبارزه ای معمولی Neo-Geo می اندازد که فقط برای مدتی سرگرم کننده است و چیزی نیست که بتوانید به طور مداوم آن را ادامه دهید. ممکن است یک بازی آرکید مبارزه ای را توصیه کنم، اما احتمالاً این بازی چیزی نیست که به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت احتمالی به آن اعتماد کنید.
Verdict
Overall The Rumble Fish+ reminds me of a typical Neo-Geo fighting title that’s only fun for a while and not something you can continue to play continuously. I might recommend an arcade fighting game, but it’s probably not something you’d count on as a potential long-term investment