نقد و بررسی Aground

نقد و بررسی Aground

بازی Aground که توسط Fancy Fish Games طراحی و ساخته و توسط Whitehorn Digital منتشر شده است، یک بازی ساخت و ساز دوبعدی است که پیرو مکانیک‌های ساخت و ساز مانند Minecraft و Terraria طراحی شده است. در این نقد و بررسی قصد داریم تا این بازی را که به تازگی برروی Nintendo Switch و Xbox One در دسترس قرار گرفته است را تحلیل نماییم، پس با تیم نقد و بررسی Gamingles همراه شوید!

در نگاه اول Aground یک بازی پیکسل آرتی دیگر است که در تلاش برای پیاده‌سازی الگوهای موفق بازی‌هایی مانند Terraria، شبیه به یک Minecraft دو بعدی تک‌نفره به نظر می‌رسد. اما تمامی آنچه در مورد Aground تصور می‌کنید تنها نوک کوه یخ است که از آب بیرون زده و تا زمانی که مشغول به بازی کردن آن نشوید، متوجه این امر نخواهید شد.

داستان بازی روایت تعدادی بازمانده از یک سانحه شدید است، که در ابتدای بازی اطلاعات زیادی راجع به آن به بازیکن داده نمی‌شود. هرکدام از این بازماندگان، پس از اینکه به خشکی رسیده‌اند، مشغول انجام کاری شده‌اند و اطلاعات مفید و Quest هایی را مرتبط با ان کار به بازیکن خواهند داد که به پیش‌بُرد بازی خواهد انجامید.

در این بازی شما ابتدا با جمع آوری منابعی مانند چوب، باید ساختمان‌هایی را به منظور تسهیل کردن تلاش شما برای زنده ماندن بسازید و در آن‌جا استراحت کنید، یا منابعی که را که به دست‌ آورده اید در آنجا ذخیره نماید. برای مبارزه با گشنگی و پر کردن Health بازیکن، باید از خوراکی‌های مختلفی که پیدا می‌کنید (و یا پرورش می‌دهید) استفاده کنید.

بخش اصلی این بازی گشت و گذار در محیط، ارتباط با شخصیت‌ها و انجام دادن Quest هایی‌است که به باز شدن ویژگی‌های جدید در بازی کمک خواهند کرد. هرچه در بازی بیشتر پیش بروید، با قابلیت‌ها و خطوط داستانی جدیدی آشنا خواهید شد که هرگز شما را خسته نخواهند کرد و در هر قدم از بازی به خوبی شما را غافلگیر خواهند کرد.

از آنجایی که Aground یک بازی جهان‌باز با امکانات بسیار متنوعی‌است، سیستم Quest بازی و داستانی که پشت آن قرار دارد وظیفه خود را در نگه‌داشتن بازیکن پای بازی به شکل فوق‌العاده‌ای به انجام می‌رساند.

در بازی سیستم مبارزه نیز وجود دارد ولی مانند دیگر بازی‌های این ژانر، مکانیک‌های مبارزه بسیار ساده‌است و برای بهبود وضعیت خود در مبارزه و از میان برداشتن راحت‌تر دشمنان، شما نیاز دارید که ساخت و ساز و گشت و گذار بیشتری انجام دهید و سلاح‌های مختلف بسازید. همینطور هنگامی که مدت طولانی‌ای بازی کنید، می‌توانید یک حیوان محافظ برای خود پیدا کنید که در درگیری‌ها به کمک شما خواهد آمد.

ویژگی‌های این بازی آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان تمامی آن‌ها را شرح داد و از آنجایی که بخش زیادی از این ویژگی‌ها به داستان بازی برمی‌گردد، اگر موارد زیادی را نام ببریم، قطعا بخش زیادی از داستان فوق‌العاده این بازی را نیز spoil خواهیم کرد. بنابراین در ادامه سعی می‌کنیم تا تنها قابلیت‌هایی را که در بازی اساسی هستند و به خط داستانی مرتبط نیستند شرح دهیم تا تجربه برخی چیزها در بازی (که احتمالا باعث شگفت‌زدگی شما نیز خواهد شد) به خودتان بسپاریم.

در Aground شما در زیرِ زمین (در معادن و غارها) و روی زمین هردو، باید منابع مختلفی را جمع‌آوری کنید، دشمنان متنوعی را بکشید، با افراد مختلفی که با آن‌ها رو به رو می‌شوید ارتباط برقرار کنید و دوست شوید (یا نشوید!) و منابعی را که جمع آوری کرده‌اید در ساختمان‌های مربوطه ذخیره کنید؛ و این فقط نوک کوه یخ است که از آب بیرون زده!

تمامی این کارها نیز فقط با یک دکمه انجام می‌شود و از لحاظ کنترل، فعالیت‌های اصلی و راه رفتن بسیار مینیمال طراحی شده‌اند تا بازیکن بیشتر روی هسته اصلی بازی تمرکز کند و نگران کنترل‌های پیچیده نباشد. هرچند سیستم‌هایی که در بازی بعد از مدت زمانی معرفی می‌شوند، به شکل پیچیده‌ای با یکدیگر ارتباط دارند که بخش اصلی آن مربوط به مدیریت Inventory و منابعی‌است که در Storehouse ها انباشته می‌کنید. هنگامی که در بازی پیشرفت کنید، نیاز به ساخت تجهیزاتی برای تأمین برق نیز خواهید داشت و رفته رفته مکانیک‌های بازی به یکدیگر گره می‌خورند و شما باید تمرکز خود را صرفا روی مدیریت و توسعه بگذارید.

گرافیک پیکسل‌آرتی ۸-بیتی بازی بدون هیچ فیلتری طراحی شده است و پیکسل‌ها کاملا شفاف دیده می‌شوند. طراحی‌ شخصیت‌ها و مدل‌ها همگی حالتی تقریبا کارتونی دارند و تناسب اندام و ساختمان‌ها با یکدیگر مبتنی بر تناسب‌های دنیای واقعی نیست و برخلاف بازی که درونمایه جدی‌ای دارد، اجزای بصری با لطافتی کمدی‌وار طراحی شده اند.

صداگذاری و موسیقی بازی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و دست در دست دیگر بخش‌ها، در خلق یک تجربه ناب و ایجاد انگیزه برای بازیکن به منظور صرف ساعت‌های متمادی در دنیای عجیب این بازی، نقش اساسی‌ای را ایفا می‌کند.

حرف آخر

Aground یکی از بازی‌هایی است که با الهام گرفتن از چند نمونه خوب،‌ موفق می‌شود تا تجربه‌ای فوق‌العاده خلق کند که قرار گرفتن آن در کنار یک خط داستانی و مکانیک‌های پیچیده‌ای که ماهرانه طراحی شده‌اند، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای بازیکنان خلق خواهد کرد.

Verdict

Inspired by a few good examples, Aground succeeds in creating an incredible experience that, along with a cleverly designed storyline and intricate mechanics, will create an unforgettable experience for players.

7.8

نقاط قوت

  • گیم‌پلی وسیع
  • داستان جذاب
  • صداگذاری خوب

نقاط ضعف

  • کنتراست پایین رنگ‌ها
  • جزئیات بسیار کم در پیکسل‌آرت
8 داستان
7 گرافیک
7 موسیقی
9 گیم‌پلی