در طول اجرای پنج ساعته من در بازی Jack Holmes: Master of Puppets، دائما یک تفکر سراسر وجودم را فرا می گرفت و تکرار می شد: این حقیقت که نمی توانم باور کنم که این بازی مستقل فقط توسط یک توسعه دهنده انفرادی ساخته شده است! این سک بازی ترسناک با محوریت بقا می باشد که البته از عناصر اول شخص شوتر نیز استفاده می کند و هم اکنون بر روی PS5 و PC در دسترس است. نمی توانم این حقیقت را انکار کنم که این بازی واقعاً ترسناک است، گرافیک فوقالعادهای دارد و کاملاً مملو از سناریوهای الهام گرفته شده از سایر عناوین مشابه خود است.
اگر میخواهید همه بازیهایی که تجربه میکنید، در حد عناوین AAA باشند، میتوان گفت که Jack Holmes: Master of Puppets برای شما مناسب نخواهد بود. اما در حالی که برخی از کاستیهای بازی در عرض چند دقیقه آشکار میشوند، اما این واقعیت که این کار یک توسعهدهنده مستقل انفرادی است در واقع بسیار چشمگیر است. در ادامه با نقد و بررسی این بازی در وب سایت Gamingles با ما همراه باشید.
شما در نقش Jack Holmes بازی می کنید، مردی که مدت ها بیکار است و مجبور می شود به کسب و کار خانوادگی خود روی آورد که به نظر می رسد شامل بررسی پرونده های مضطرب کننده با مضامین ناپدید شدن و قتل می شود. در حین بررسی پرونده، جک به زودی خود را در خانه ای ترسناک می یابد که در آن آزمایش های وحشتناک زیادی روی کودکان انجام شده است و این محل اکنون خانه عروسک های زنده، عنکبوت های انسان خوار و ربات های غیرقابل کنترل است. در روند گیم پلی، آیتمهای زیادی برای یافتن، معماهایی برای حل کردن، و دشمنانی برای کشتن وجود دارد.
در حالی که نیم ساعت اول بازی به آرامی می گذشت و کمی گیج کننده بود، وقتی واقعاً وارد خانه ترسناک می شوید، نقشه واقعی جک هلمز سرانجام خود را نشان می دهد: خلق محیط های فوق العاده خلاقانه و باجزئیات، به طوری که احساس می کنید هر اتاق هویت خاص خود را دارد، مانند یک اتاق پزشکی که در آن آزمایش های ناجور انجام می شد، یک راهرو زندان که قربانیان بیچاره باید در آن به دام افتاده باشند و یک لانه وحشتناک پر از عنکبوت هایی در اندازه واقعی و شما تمام این مناطق را تنها در ده دقیقه اول پس از رسیدن به خانه متروکه کاوش خواهید کرد.
از این محیط که بگذرید، به معدن مرگباری پر از عنکبوتهای گرسنه میروید، از جمله اولین باس فایت بزرگ با یک هیولا زشت. محیط غار به جنبه “بقا” با گلوله ها و بسته های بهداشتی محدود، تعداد زیادی عنکبوت کشنده و زننده برای مبارزه و حتی بخشی که در آن کاملاً بی دفاع هستید متمایل است. همچنین یک گودال غولپیکر الهامگرفته از Dark Souls وجود دارد که در آن با احتیاط به سمت پایین سقوط میکنید، من طراح خلاق این بازی را به خاطر خلق چنین محیط های واقعا تحسین می کنم.
پس از خروج از محیط غار که تقریباً نیمه راه بازی است، بهترین قسمت Jack Holmes: Master of Puppets در انتظار شماست: شهربازی عظیم جک هلمز. در این بخش بازی بود که وقتی از جاذبههای مختلف آن دیدن کردم و همگی استعداد طراحی بصری، شخصیتهای انیماترونیک، موسیقی متن همراه و حال و هوای خاص خودشان را داشتند، شگفتزده شدم. به عنوان مثال، منطقه اول Animal Village نام دارد و اساساً مانند قدم گذاشتن در دنیای بازی Animal Crossing از دیدگاه اول شخص است، با این تفاوت که محیط سریعا تغییر می کند و خرگوشهای بامزه آن تبدیل به حیواناتی تشنه به خون میشوند.
بقیه شهربازی مملو از جاذبههای خلاقانه است، از جمله سفری وحشتناک از طریق Bubu’s Funhouse با یک خرگوش قاتل که فقط زمانی که به آن نگاه نمیکنید حرکت میکند. شما همچنین وارد یک بازی ویدیویی به نام Cyberglitch (یک تقلید از Cyberpunk 2077) خواهید شد، از غرب وحشی و مناطق با مضمون قرون وسطی دیدن خواهید کرد و به داخل خانه مملو از ارواح، زامبی ها و عروسک های ترسناک می روید.
در این بازی پازل های هوشمندانه زیادی نیز وجود دارد. در یک بخش، شما در واقع همان پل شیشهای بازی Squid Game را بازی میکنید که در آن چندین بار می میرید. پازلهای دیگر عبارتند از پیدا کردن ترکیب قفل ها، جمعآوری اسباببازیها در حالی که خرگوش قاتل شما را تعقیب میکند، گشت و گذار در مارپیچ آینه شیشهای، و پریدن های مکرر از یک زمین تخریب شده که در آن یک قدم اشتباه باعث بروز فاجعه میشود.
به طور کلی Jack Holmes: Master of Puppets ژانر وحشت بقا خود را با ارائه گلوله ها و جعبه های سلامتی محدود به شدت استقبال می کند. با اینکه در طول بازی هیچوقت گلولههایم تمام نشد، اما خیلی وقتها بود که گلولههایم بهطور خطرناکی کم بود و به همین علت از رفتن به گوشه بعدی وحشت داشتم. باس فایتها نیز همگی باعث شد که سلامتی و مهمات کم داشته باشم، بنابراین در مبارزه با آنها چالش زیادی را متحمل خواهید شد.
چیزی که این بازی را واقعاً به یاد ماندنی می کند این است که می توانید در تمام جاذبه های فعال در شهربازی سوار شوید. مثلا یک چرخ و فلک غولپیکر وجود دارد که نگاهی خیرهکننده از کل پارک به شما میدهد، چندین ترن هوایی کامل با موسیقی تند راک و یک قایقسواری آرام دزدان دریایی که به تدریج سریعتر و ترسناکتر میشود و به سمت جنون میرود. با این حال، باید برای سوار شدن در این جاذبهها تلاش کنید، زیرا تنها در صورتی میتوانید سوار آنها شوید که بلیطهای ورودی مرتبط با آنها را که به طرز هوشمندانهای پنهان شدهاند، پیدا کنید.
در حالی که نکات مثبت این بازی بسیار بیشتر از نکات منفی آن است، اما چند ایراد وجود دارد که به خوبی نمایان می شود، به خصوص سیستم مبارزه نسبتاً سخت و محدود که تنها شامل یک تپانچه و یک تفنگ ساچمه ای است. همچنین مکانیزم هدف گرفتن با سلاح ها نیز چندان دقیق به نظر نمی رسد. بخش ناامید کننده دیگر این است که چگونه دشمنان ناگهان از خفا، بیرون می آیند، به شما حمله می کنند و قبل از اینکه سلامتی شما را به نصف برسانند، زمان کافی برای واکنش را به شما نمی دهند. بین سرعت حرکت دشمنان نسبت به مدت زمانی که برای کشتن آنها لازم است، یک ناپیوستگی واقعی وجود دارد، بنابراین لحظات مبارزه بازی ممکن است ناعادلانه به نظر برسند.
حرف آخر
Jack Holmes: Master of Puppets ممکن است کیفیت عالی یک عنوان ترسناک AAA را نداشته باشد، اما چیزی که ارائه میکند یک سفر پر تعلیق و ترسناک به سبک عناوین اول شخص شوتر در برخی از الهامبخشترین سناریوهایی است که تاکنون در یک بازی ترسناک دیدهام. این واقعیت که یک نفر تمام فرآیند ساخت بازی را توسعه داده، بسیار چشمگیرتر است. من از بازی این عنوان ترسناک روی کنسول PS5 خودم لذت بردم و به راحتی می توانم آن را یکی از بزرگترین و بهترین سورپرایزهای مستقل در سال ۲۰۲۴ بدانم.
Verdict
Jack Holmes: Master of Puppets may not have the high quality of a AAA horror title, but what it does offer is a suspenseful and terrifying first-person shooter-style journey through some of the most inspiring scenarios I’ve ever seen in a horror game. The fact that one person developed the entire process of making the game is even more impressive. I enjoyed playing this horror title on my PS5 console, and I can easily call it one of the biggest and best indie surprises of 2024