نقد و بررسی Life of Fly 2

نقد و بررسی Life of Fly 2

بازی Life of Fly 2، تجربه‌ای متفاوت در میان بازی‌های شلوغ، پر سرو صدا و پر زرق و برقی است که این روزها بازار را قبضه کرده است. در این مطلب قصد داریم تا این عنوان را که اخیرا توسط EpiXR توسعه یافته و عرضه شده است، با تیم نقد و بررسی Gamingles برای شما همراهان گرامی تحلیل نماییم.

فرض کنید منطق انسانی و ذکاوت بشر را درون بدن یک حشره شب‌تاب قرار دهید. چیزی که دریافت خواهید کرد، تجربه‌ای سوررئال و فانتزی است که شاید شبیه آن را تنها در رمان‌های سوررئال بتوانید تجربه کنید؛ Life of Fly 2، این تجربه را به Xbox One و Xbox Series X آورده است تا به شما مجالی برای همراه شدن با یک حشره شب‌تاب در گشت و گذارهای او در دنیای فیزیکی و همینطور مکاشفات ذهنی او، فراهم کند.

بازیکن با هدایت یک حشره شب‌تاب متفاوت، با داستان‌های متفاوتی در ۱۳ بخش مختلف رو به رو خواهد شد که برای اطلاع یافتن از کل روایت آن، باید با پرواز کردن درون Checkpoint هایی نورانی، از تمامی آن‌ها رد شوید تا به مرحله بعدی راه پیدا کنید.

کنترل بازی مانند گیم‌پلی بازی، ساده و بدون پیچیدگی خاصی طراحی شده تا بازیکن بتواند به راحتی در محیط جا به جا شود و در صورت لزوم زاویه دوربین را نیز مطابق میل خود تغییر دهد.

تمرکز گیم‌پلی این بازی برروی مشاهده محیط، ریلکس کردن در هنگام بازی و شنیدن تکه‌هایی از داستان است که با عبور از هر Checkpoint، با صدای راوی برای شما از زبان حشره شب‌تاب بازگو می‌شود.

داستان‌هایی که طی سیزده مرحله این بازی تجربه خواهید کرد، با اینکه از زبان حشره‌های شب‌تاب مختلفی، در دل محیط‌های متنوع روایت می‌شود درونمایه‌هایی انسانی دارند و پیرامون مسائل غمگینی مثل از دست دادن و یا وقایع شاد و دلگرم کننده‌ای هستند که حشره‌های شب‌تاب تجربه کرده‌اند.

به طور مثال، در یکی از مراحل که تعداد Checkpoint های نسبتا بیشتری به مراحل دیگر دارد، حشره شب‌تابی در حال تعریف قصه‌ای راجع به حشره‌ای دیگر است که به جای گشتن پی غذا، در پی کسب دانش و اطلاعات بیشتری راجع به خودش بوده است و به دنبال جواب سوال‌هایی مانند اینکه او از کجا آمده است؟ و هدف از هستی او چیست؟ به طور مستمر در میان کتاب‌های یک کتاب‌خانه در حال جستجو بوده است.

نسبت دادن الگوهای رفتاری انسانی به حشره‌های شب‌تابی که هرکدام در نوبت خود ماجرایی را روایت می‌کنند، یکی از اِلِمان‌هایی است که فُرم این بازی روایت‌محور را به سمت آثار سوررئال هدایت می‌کند.

شاید Life of Fly 2 یک بازی روایت‌محور با طراحی روایتی بسیار نوآورانه و جدید باشد، اما گیم‌پلی بازی علی‌رغم هدف نهایی توسعه دهنده، فضای بازی را به خوبی منتقل نمی‌کند و همینطور عاملیت چندانی به بازیکن نمی‌دهد. حرکت بسیار آهسته حشره‌های شب‌تاب نیز باعث می‌شوند تا بین دریافت بخش‌هایی از روایت که با عبور از Checkpoint ها به بازیکن ارائه می‌شود، فاصله غیرقابل چشم‌پوشی‌ای بوجود بیاید که در تجربه بازیکن از روایت تاخیر ایجاد می‌کند و باعث فاصله گرفتن مخاطب از فضای بازی می‌شود.

موسیقی آرام بازی که در پس زمینه پخش می‌شود، تا حدی می‌تواند خلاء بین Checkpoint‌ ها را پر کند، اما به علت عاملیت بسیار کمرنگ بازیکن در جریان بازی، موسیقی بسیار زیبایی که برای این عنوان تنظیم شده است نیز نمی‌تواند تجربه کُند بازیکن از فضای بازی را جبران کند.

با اینکه متون مربوط به تمامی روایت‌ها از طریق یک صداپیشه صداگذاری شده است، تعدادی از متون که باید به شکلی احساسی اجرا می‌شدند، بسیار سرد و بدون تربیت حس از سوی صداپیشه اجرا می‌شوند و به کلی حسی که قرار بوده از آن تکه از روایت به بازیکن منتقل شود را خراب می‌کنند.

شاید تنوع داستان‌ها و درونمایه اصلی بازی نیز برای عده‌ای قابل درک نباشد، چرا که این حشرات شب‌تاب بیشتر به ارواح سرگردان انسان‌هایی می‌مانند که در بطن تجربه‌های مختلفی گیر افتاده‌اند و نیاز دارند تا برای رهایی از آن، این قصه‌ها را برای کسی تعریف کنند، تا به عنوان یک حشره شب‌تاب که در حال تلاش برای بقاست!

گرافیک بازی برای شبیه‌سازی آنچه چندین چشم یک حشره همزمان می‌بیند، افکت تارکننده‌ای را روی بعضی از زاویه‌ها قرار داده است. همچنین نورپردازی در بازی کمی افراطی صورت گرفته است و در برخی محیط‌ها منابع نور بسیار قوی‌ای وجود دارند. این منابع نور باعث می‌شوند تا برخی جزئیات محیط (که به نظر می‌رسد زمان زیادی صرف مدل‌سازی آن شده باشد) از دید مخاطب پنهان بماند و این یکی دیگر از تصمیماتی است که به نظر می‌رسد بر ضد هدف نهایی طراح بازی عمل کرده است.

کلام آخر

EpiXR در تلاش برای خلق یک تجربه معنا‌گرایانه مبتنی بر روایت متفاوت داستان، تا حدی موفق بوده است، با این‌حال بازی Life of Fly 2 به علت گیم‌پلی سطحی و از هم گسیختگی پیام‌هایی که در داستان‌های مختلف توسط مخاطب دریافت می‌شود و همینطور اجرای ضعیف برخی بخش‌ها در بازی، یک محصول موفق تلقی نمی‌شود، اما تجربه آن نیز برای طرفداران روایت‌های نامتعارف، خالی از لطف نخواهد بود.

 

Verdict

EpiXR has been somewhat successful in trying to create a semantic experience based on a different storytelling, however Life of Fly 2 is due to the superficial gameplay and the disruption of messages received by the audience in different stories, as well as the poor performance of some parts. In the game, it is not considered a successful product, but its experience will not be without merit for fans of unconventional narratives.

5.8

نقاط قوت

  • درونمایه متفاوت
  • دیدگاهی نو در طراحی روایت

نقاط ضعف

  • گیم‌پلی سطحی
  • عاملیت بازیکن در بازی صفر است
6 داستان
4 گیم‌پلی
6 گرافیک
7 موسیقی