نقد و بررسی Azur Lane: Crosswave

نقد و بررسی Azur Lane: Crosswave

در اکثر اوقات دو فرضیه اصلی برای بازی های ژاپنی و شرقی وجود خواهد داشت، آن یا کاملا بد خواهند بود و یا برعکس تجربه ی بسیار عالی را در اختیار مخاطبان قرار خواهند داد، البته مواردی هم وجود دارند که چیزی در میان این دو فرضیه باشند اما در حالت کلی این فرضیه خوب و بد برای اکثر عناوین این سبک صادق است، چیزی که مهم است تکیه بیش از حد سازندگان بر روی انیمه ها و طراحی های گرافیکی شان بر این اساس است، من به شخصه یکی از طرفداران پر و پا قرص انیمه های ژاپنی هستم و آثار بسیار فاخری را از این دست انیمه ها تماشا کرده ام، اما حال و هوای کلی انیمه ها در سریال ها و فیلم ها بسیار متفاوت تر از ویدیوگیم ها خواهد بود و تکیه بیش از حد بر روی این سبک های گرافیکی کمی یکنواخت و کسل کننده خواهد شد، با این حال اما این صرفا یک دلیل خوب و بد برای بازی به حساب نخواهد آمد، بلکه استفاده های تصویری نامناسب از این عناوین و این سبک از طراحی کمی زننده و بد خواهد بود، همچنین عناوین ژاپنی و بخصوص در ژانر های نقش آفرینی این بازی ها اصرار بسیار زیادی بر روی سنتی ماندن ترکیب ها و المان های درون بازی هایشان داشته و بسیاری از این المان ها در طول چندین نسل از بازی ها نیز دچار هیچ تغییر و یا بهبودی نشده اند، البته این مورد را هم باید در نظر داشت که این عناوین مخاطبان خودشان را در شرق و به ویژه کشور زادگاهشان، یعنی ژاپن دارا هستند و شاید راضی نگه داشتن این مخاطبان با پافشاری بر روی سبک های تکراری شان منطقی باشد، اما مطمئنا روز به روز از تعداد طرفداران و مخاطبان عناوینشان در مناطق و کشور های دیگر کاسته خواهد شد.

عنوان Azur Lane: Crosswave نیز یکی دیگر از این عناوین شرقی و بر پایه ی انیمه های ژاپنی میباشد که ابتدا در سال ۲۰۲۰ برای سیستم رایانه های شخصی و همچنین پلتفرم نسل هشتمی Playstation 4 و پس از یک سال در ۲۰۲۱ برای کنسول دستی Nintendo Switch منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفت، شما در بازی نماینده ارتش و نیروی دریایی سکورا هستید، پس از یک تهدید بزرگ و ظاهر شدن یک دشمن قدرتمند، ارتش های چهار امپراطوری مختلف درون بازی تصمیم به اتحاد با یکدیگر گرفته و سعی در شکست دشمن جدید خود خواهند داشت، بازی با اینکه قسمت اصلی خود را از سبک های رمان های تصویری وام میگیرد، اما در هیچ کدام از قسمت های مهم آن دارای کیفیت قابل قبولی نخواهد بود.

سیستم داستان پردازی بازی به شدت ساده و ابتدایی خواهد بود، بازی صرفا فقط برای پیدا کردن دلیل مناسب و اضافه کردن شخصیت های جدید به ارتش شما ایده متحد شدن چهار امپراطوری را در داستان قرار داده است، هیچ پیچش داستانی و روند غیر منتظره ای در انتظار شما نخواهد بود، صرفا فقط شخصیت هایی وجود دارند که دیالوگ های بی ارزش و بسیار روتینی را میان یکدیگر رد و بدل خواهند کرد، سیستم صداگذاری بازی و بخصوص دیالوگ ها بسیار آزار دهنده خواهد بود و با توجه به طولانی بودن قسمت های داستانی و رمان های تصویری بازی این قسمت به آزار دهنده ترین قسمت درون بازی تبدیل خواهد شد.

گذشته از این شخصیت ها پردازش چندان موفق و عمیقی نخواهند داشت، آن ها در ابتدایی ترین شکل شخصیت پردازی خواهند بود و بخاطر تعداد زیاد شخصیت های درون بازی احساس گنگی و کسل کنندگی بالایی به مخاطب منتقل خواهد شد، اما از این قسمت که عبور کنیم در گیم پلی بازی نیز وضعیت به همین مقدار دشوار و بد خواهد بود.

جنگ ها هنگام پیش روی در مراحل و قالبا پس از ۱۰ دقیقه مکالمه میان شخصیت ها اتفاق خواهد افتاد، بازی در ظاهر یک عنوان نقش آفرینی و ترکیب شده با المان های شوتر و تیر اندازی است، اما شاید ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل عنوان را گیم پلی آن تشکیل داده و رمان های تصویری بازی حدود ۸۰ درصد قسمت اصلی بازی را به خودشان اختصاص دهند، به هر حال شما در نبرد های توانایی انتخاب دو تیم مختلف از میان شخصیت هایتان را دارا هستید، تیم اول به عنوان گروهی برای حمله مستقیم و تیم دوم به عنوان گروه پشتیبان در بازی حضور خواهند داشت، گیم پلی بازی به شکلی طراحی شده که اصلا هیچگونه استراتژی و حتی هیچ نیازی برای بودن آن ها وجود نخواهد داشت، به همین دلیل نیز تجربه بازی و گیم پلی آن چندان دلچسب به نظر نخواهد رسید و صرفا شاید تنها نکته ی مثبت درون آن، وجود شخصی سازی ها و تنوع بالا در میان سلاح هایش باشد، نه هیچ المان اصلی برای درگیری و مبارزه.

حرف آخر

عنوان Azur Lane: Crosswave یکی از همان بازی های بدی است که در بیشتر قسمت های خود دجار مشکل و اشتباه خواهد بود، قسمت های رمان تصویری در بازی بسیار زیاد تر از حد معمول خواهند بود و از کیفیت حداقلی در داستان و شخصیت پردازی نیز بهره نخواهند برد، به علاوه سیستم گیم پلی بازی کاملا مصنوعی خواهد بود و المان ها و وجود شخصیت های مختلف در آن صرفا ظاهری بوده و هیچ تاثیر خاصی را بر روی روند اصلی بازی نخواهند گذاشت، با این اوصاف بازی به هیچ عنوان نمیتواند تجربه لذت بخش و جذابی باشد و بهتر است که هزینه خودتان را صرف عناوین بهتر و با کیفیت تری کنید.

Verdict

Azur Lane: Crosswave is one of those bad games that will be difficult and wrong in most of its parts, the parts of the visual novel in the game will be much more than usual and will have a minimal quality in the story and characterization. They will not win, in addition, the gameplay system will be completely artificial and the elements and the presence of different characters in it are only apparent and will not have any special effect on the main game process, with these descriptions, the game can not be an enjoyable experience at all. And it should be attractive and it is better to spend your money on better and higher quality titles.

3

نقاط قوت

  • تنوع خوب در میان سلاح ها
  • شخصی سازی های جذاب

نقاط ضعف

  • داستان پردازی بسیار بد
  • شخصیت پردازی های نه چندان عمیق
  • سیستم دیالوگ ها و صداگذاری های ضعیف
  • گیم پلی خالی از هیجان
  • المان های مصنوعی و ظاهری در گیم پلی
5 گرافیک
2 گیم پلی
2 داستان
3 موسیقی